مقالات

خرید اولیه در بازارایابی شبکه ای

خرید اولیه در بازاریابی شبکه ای

معمولا به دوستانی بر می خورم که در مورد میزان خرید اولیه در بازاریابی شبکه ای دچار سردرگمی هستند. سعی می کنم در اینجا تا حدی این موضوع را روشن کنم.

میزان خرید اولیه تان در MLM به میزان مصرف و میزان فروش تان بستگی دارد. مشکل اینجا است که چون معمولا افراد در شروع کار، هیچ آشنایی قبلی با محصولات شرکت ندارند و همچنین تاکنون هیچ تجربه ای درباره فروش نداشته اند، دقیقا از میزان مصرف و فروش شان مطلع نیستند. در این حالت، بهتر است ابتدا تعدادی از محصولات را حتما با راهنمایی حامی تان مصرف کرده و امتحان کنید. همیشه یادتان باشد در بازاریابی شبکه ای، فروشندگان قبل از همه، به خودشان می فروشند! به عبارتی اگر محصولی در مورد شما جواب نمی دهد بهتر است سراغ فروشش نروید. پس از اینکه تعدادی از محصولات را امتحان کردید و از آنها راضی بودید حالا می توانید تعدادی از همان ها را برای مصرف خانواده و البته فروش به اطرافیان تان سفارش دهید.

اگر از محصولات شرکت راضی هستید و قصد دارید آنها را با دیگران هم در میان بگذارید به چند دلیل، بهتر است همیشه تعدادی از محصولات را در خانه داشته باشید. اول اینکه اگر محصولات، دم دست تان باشد فروشش برایتان راحت تر است. چون مشتری محصول را می بیند و لمس می کند و همان موقع تحویل می گیرد. چون گاهی اوقات، تا شما برایش سفارش دهید و محصول به دست تان برسد مشتری پشیمان می شود! دوم اینکه داشتن تعدادی محصول به عنوان نمونه برای امتحان کردن کاملا ضروری است چون بسیاری از محصولات با امتحان کردن بهتر فروخته می شوند.

این میزان محصول در واقع می تواند به عنوان سرمایه گذاری شما در کار خودتان به حساب بیاید. بالاخره هر چه نباشد شما به عنوان توزیع کننده مستقل، از این به بعد، صاحب کسب و کار خودتان هستید.

البته موارد زیر هم در میزان خرید شما مؤثر است:

  • اینکه آیا شرکت شما، قانونی برای بازپس گرفتن محصولات از توزیع کننده ها دارد یا خیر.
  • اینکه گروه حامی تان چه نوع پشتیبانی هایی می تواند از شما برای فروش محصولات داشته باشد. مثلا بعضی از گروه ها، برای فروش محصولات اعضای تیم، جلسات نمایش محصول برگزار می کنند.
  • اینکه محدودیت های اصناف و یا قوانین شرکت خودتان را هم باید در نظر بگیرید. چون به هر حال فرض بر این است که هر توزیع کننده ای در نهایت، بطور قانونی و با رعایت قوانین، فعالیتش را پیش خواهد برد.

در انتها ذکر این نکته نیز لازم است که معمولا این سوال در تیم هایی مطرح می شود که به اصطلاح استراتژی ورودی دارند. مثلا می گویند هر کسی که در تیم ما ثبت نام می کند باید ۲ میلیون تومان خرید اولیه داشته باشد. این روشها یا به اصطلاح ها استراتژی ها در ابتدا باعث رشد سریع شبکه و ایجاد پورسانتهای عالی می شوند، اما معمولا عمرشان به ۲ یا ۳ سال بیشتر قد نمی دهد! و در نهایت با تعداد زیادی نتورکر که همگی از باد کردن محصولات در خانه هایشان شکایت دارند به پایان عمر خود می رسند. هر چند دوستانی هستند که ادعا می کنند که به همین روش کار می کنند و دارند جواب می گیرند و همه بچه ها یشان هم راضی هستند. به هر حال، برای اطلاع بیشتر از اینکه چه بلایی بر سر اینگونه سازمانها می آید می توانید به مقاله استراتژی خرید در بازاریابی شبکه ای: کارآمد یا نا کارآمد؟ مراجعه کنید.

در پایان هم اینها یادتان باشد:

  • اینکه حامی تان (در صورت خیرخواهی) می تواند بهترین کمک برای انتخاب های تان باشد. چون موفقیتش در گرو موفقیت شما است.
  • اینکه اگر هم می خواهید زیاد بخرید حداقل یک مزیتی نسبت به بقیه خریدها داشته باشد مثلا تخفیف داشته باشد. یعنی چون بیشتر می خرید حداقل ارزانتر بخرید.
  • اینکه با توجه به همه چیزهایی که گفته شد در نهایت مسئولیت خرید شما، فقط و فقط با خودتان است. یعنی بهتر است یا نخرید یا اگر می خرید با چشمان باز بخرید تا بعدا مثل کودکان نق نزنید و این و آن را مسئول خطای خودتان ندانید. چون اینجا دیگر شما شاغل نیستید بلکه برای خودتان کسب و کاری دارید. یعنی خودتان باید چهار چشمی مراقب انتخاب هایتان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید