مقالات

تنها راز موفقیت در بازاریابی شبکه ای، دوام آوردن است… تا کی؟! (قسمت دوم: تصاعد)

تنها راز موفقیت-3

قسمت دوم: تصاعد تصاعد تصاعد…

اگر نتورک کار کرده باشید حتما واژه «تصاعد» به گوش تان خورده است. مثلا می گویند «مجموعه اش به تصاعد خورد.» یا می گویند «ببینید، مجموعه شما اینجوری رشد می کنه: ۲ نفر، ۴ نفر، ۸ نفر، ۱۶ نفر، ۳۲ نفرو الی آخر.»

من هم با اینها آشنا شدم، تازه با چند مثال جالبتر هم در مورد تصاعد برخورد کردم که در ادامه برایتان توضیح می دهم. اما تا مدتها معنای واقعی تصاعد و مخصوصا اثرش در نتورک را کشف نکرده بودم تا اینکه با راز شبکه سازی در نتورک آشنا شدم و آن موقع بود که تازه فهمیدم اهمیت تصاعد در نتورک چقدر زیاد بوده و من چه ضرری کردم.

ابتدا برایتان چند مثال میزنم تا بهتر بتوانید با عظمت تصاعد آشنا بشوید. سپس با مفهوم «یکی بیشتر» در بازاریابی شبکه ای، شما را آشنا می کنم، مفهومی که به ما نشان خواهد داد تصاعد در نتورک، تا چه اندازه می تواند قدرتمند باشد و تفاوت های درآمدی عظیمی ایجاد کند. در نهایت هم انشاالله در قسمت بعدی، راز شبکه سازی در نتورک را برای شما فاش می کنم، همان راز فعال کردن تصاعد در مجموعه. همان رازی که باعث می شود درآمدتان از چند میلیون تومان به چند صد میلیون تومان در ماه برسد.

چند مثال باورنکردنی از مفهوم تصاعد

قبل از این مثالها، یک توضیح کوچولو و کمی ریاضیاتی به شما بدهم در مورد تفاوت تصاعد حسابی و تصاعد هندسی. ببینید در تصاعد حسابی، اعداد با هم جمع می شوند اما در تصاعد هندسی، اعداد در هم ضرب می شوند. مثلا یک نمونه از تصاعد حسابی

…, ۴۰ , ۳۷ , ۳۴ , ۳۱ , ۲۸ , ۲۵ , ۲۲ , ۱۹ , ۱۶ , ۱۳ , ۱۰ , ۷ , ۴ , ۱

همانطور که می بینید این اعداد با ۱ شروع شده اند و هر عدد با عدد ۳،  جمع شده تا عدد بعدی بدست بیاید.

و یک نمونه از تصاعد هندسی

…, ۱۵۹۴۳۲۳ , ۵۳۱۴۴۱ , ۱۷۷۱۴۷ , ۵۹۰۴۹ , ۱۹۶۸۳ , ۶۵۶۱ , ۲۱۸۷ , ۷۲۹ , ۲۴۳ , ۸۱ , ۲۷ , ۹ , ۳ , ۱

همانطور که می بینید این اعداد هم با ۱ شروع شده اند اما هر عدد در عدد ۳،  ضرب شده تا عدد بعدی بدست بیاید.

تفاوت این اعداد، ناگفته پیداست. همانطور که می بینید در تصاعد حسابی، بعد از ۱۴ بار تکرار، به عدد ۴۰ رسیدیم اما در تصاعد هندسی، بعد از همین ۱۴ بار تکرار، به عدد باورنکردنی ۱,۵۹۴,۳۲۳ رسیدیم که تقریبا ۴۰ هزار برابر بزرگتر از عدد ۴۰ است!! و این قدرت تصاعد هندسی است. در نتورک هم، تصاعد هندسی اتفاق می افتد و نه تصاعد حسابی. اما به شرطی که قلقش را پیدا کنیم.

مثال۱: از اینجا تا ماه، با یک سفینه ی کاغذی!

این مثال را می توانید همین الان امتحان کنید! یک برگ کاغذ A4 بردارید و یک بار از وسط تا کنید. سپس برگ تا شده را دوباره از وسط تا کنید. و به همین ترتیب همین کار تا کردن را تکرار کنید. همانطور که می بینید با هر بار تا کردن، ضخامت کاغذ تا شده بیشتر و بیشتر می شود. حالا یک سؤال: بنظر شما برای اینکه ضخامت کاغذ تا شده، به اندازه ی کلفتی یک کتاب معمولی ۲۰۰ صفحه ای بشود چند بار باید کاغذمان را از وسط تا بزنیم؟ ۵۰ بار؟ ۱۰۰ بار؟ و شاید هم ۲۰۰ بار؟ همه ی این اعداد اشتباه هستند و البته خیلی دور از جواب اصلی. شما اگر فقط ۸  بار آن کاغذ را تا بزنید ضخامتش به کلفتی یک کتاب ۲۰۰ صفحه ای می شود! باور نمی کنید؟! امتحان کنید. اما قبلش بگویم که بعد از ششمین تا، دیگر تا زدن، خیلی سخت می شود. اما ارزش امتحان کردن را دارد.

حالا فکر می کنید اگر همین کاغذ را ۴۲ بار تا بزنید چه می شود؟ باور کردنش سخت است اما شما را به ماه می رساند!! و اگر ۵۱ بار تا بزنید مراقب باشید خیلی داغ می شود چون شما به خورشید رسیده اید!!! راستی برج میلاد خودمان با ۲۳ بار تا زدن، ضربه فنی شده است! این است قدرت اعجاب انگیز تصاعد!

(صرفا برای افراد دوستدار ریاضی: ضخامت یک برگ کاغذ، حدود ۰.۰۵ میلی متر است. فاصله زمین تا خورشید ۱۴۹,۶۰۰,۰۰۰ کیلومتر و فاصله زمین تا ماه ۳۸۴,۴۰۰ کیلومتر و ارتفاع برج میلاد ۴۳۵ متر است. و معادله مربوطه عبارتست از: L = (2 ^ n) * 0.00005 که n تعداد دفعات تا زدن و L فاصله به متر است.)

مثال۲: میلیونر ۱ ریالی!

جدول زیر را در نظر بگیرید:

میلیونر 1 ریالی

جدول ۱: رشد تصاعدی ۱ ریالی.

در این داستان، ما با درآمد ماهیانه «یه قرون» یا همان یک ریال بی ارزش خودمان شروع می کنیم. با این شرط که هر ماه، درآمدمان یعنی یک ریال مان را دو برابر کنیم. خدا وکیلی باور می کردید که با یک ریال بی ارزش شروع کنید و فقط پس از ۲ سال و نیم، به درآمد بیش از ۵۳ میلیون تومان در ماه برسید؟! مسلما باور کردنش سخت است مخصوصا زمانی که در پایان سال اول فقط ۲۰۰ تا تک تومانی در ماه در آورده باشید و یا در نیمه های سال دوم هنوز به ۱۵ هزار تومان در ماه نرسیده باشید! بله باور کردنش سخت است و اتفاقا به همین دلیل است که خیلی از افراد، نتورک را دقیقا در همین زمانها رها می کنند. در حالیکه فقط باید کمی بیشتر به خودشان و نتورک مهلت می دادند! ای کاش معنای تصاعد را می فهمیدند و مهمتر اینکه یاد می گرفتند چگونه تصاعد را در مجموعه شان به کار بیاندازند.

تصاعد در بازاریابی شبکه ای

یکی از مفاهیم مهم در بازارایابی شبکه ای، تصاعداست. متاسفانه اکثر آموزشهای بازاریابی شبکه ای، مفهوم تصاعد را با چند مثال جذاب (مثل مثالهای ما) بیان می کنند و کار را به همین جا ختم می کنند. یعنی نمی توانند بالاخره توضیح دهند که خب این تصاعد به چه درد ما نتورکرها می خورد. یا اینکه چرا در بیشتر مجموعه ها تصاعد رخ نمی دهد و اکثر مجموعه ها سریع از کار می افتند؟ برای رسیدن به جواب این پرسشها لازم است که ببینیم تصاعد در نتورک چگونه عمل می کند. آنگاه بهتر می توانیم راه فعال کردنش را بیاموزیم.

مفهوم «یکی بیشتر»

این را از من به یادگار داشته باشید: «در نتورک، «یکی بیشتر»، اثرش خیلی زیاد است! یکی بیشتر، یعنی چند برابر! چون در نتورک، قانون تصاعد هندسی حکمفرماست.» الان برایتان بیشتر توضیح می دهم که معنای «یکی بیشتر» چیست و چرا به درد ما نتورکرها می خورد.

در نتورک، «یکی بیشتر»، اثرش خیلی زیاد است!

یکی بیشتر، یعنی چند برابر! چون در نتورک،

قانون تصاعد هندسی حکمفرماست.

الف- «یکی بیشتر» = یک نسل بیشتر

می خواهیم ببینیم اگر سازمان شما فقط و فقط یک نسل بیشتر پیش برود چقدر تأثیر دارد. فرض کنید شکل زیر مجموعه شما را نشان می دهد که هر نفر ۴ نفر ورودی می گیرد.

۱  نفر                          شما

۴  نفر                   نسل اول

۱۶  نفر                 نسل دوم

۶۴  نفر                 نسل سوم

۲۵۶  نفر              نسل چهارم

تعداد کل افراد سازمان شما تا چهار نسل عبارتست از ۳۴۱ نفر.  (۳۴۱=۲۵۶+۶۴+۱۶+۴+۱)

حالا بیایید ببینیم اگر نسل چهارم تان هم هر کدام ۴ نفر ورودی شان را بگیرند چه می شود. بنظر شما در این حالت، با اضافه شدن صرفا یک نسل به سازمان شما، سازمان شما چقدر تغییر می کند؟ با هم ببینیم.

……

۲۵۶  نفر              نسل چهارم

۱۰۲۴  نفر            نسل پنجم

تعداد افراد سازمان شما می شود ۱۳۶۵ نفر! یعنی سازمان شما فقط با اضافه شدن یک نسل، یه یکباره ۴ برابر می شود. و قاعدتا این باعث افزایش چند برابری فروش و همینطور افزایش قابل ملاحظه ی پورسانت شما خواهد شد. (قاعدتا توجه دارید که برای ورودی شدن این حدوداً ۱۰۰۰ نفر جدید، تأثیر شما تقریبا خیلی ناچیز بوده است. و این یکی از مزایای دیگر نتورک است.)

من به این نوع تصاعد می گویم «تصاعد عمقی». یعنی با اضافه شدن صرفا یک نسل به سازمان شما، فروش تان چند برابر می شود.

ب- «یکی بیشتر» = یک شاخه بیشتر

حالا با در نظر گرفتن مثال قبلی، می خواهیم ببینیم اگر شما و افراد سازمان تان فقط و فقط یک نفر بیشتر ورودی بگیرند چقدر تأثیر دارد.

تصاعد عرضی

بنظر شما این یک نفر ورودی بیشتر، در نسل هفتم سازمان شما چقدر تفاوت ایجاد می کند؟ خیلی زیاد! ۶۰ هزار نفر! همانطور که می بینید این اختلاف در ابتدای شروع کارتان، خیلی به چشم نمی آید اما در نسل های پایین تر و فقط و فقط به دلیل تصاعد، این اختلاف، به طرز وحشتناکی زیاد می شود.

من از این نوع تصاعد خیلی بیشتر خوشم می آید و به آن می گویم «تصاعد عرضی».

(یک معما برای نتورکرهای باهوش: آیا پی بُردید که در مثالهای بالا، چرا  بجای واژه ی «سطح»، از واژه ی «نسل» استفاده میکنم؟! لطفا در قسمت نظرات توضیح بدید و یک جایزه ی ویژه از اینجانب دریافت کنید!)

شاید با دیدن این اعداد و ارقام کمی خسته شده باشید و بگویید همه ی اینها را از قبل می دانستم. بله، بیشتر ما نتورکرها با تصاعد، تا حدی آشنا بوده ایم. اما رازی که حالا می خواهم برایتان فاش کنم بعید است تابحال از کسی شنیده باشید. می خواهم بگویم چگونه ۲ می شود ۴، ۴ می شود ۸، ۸ می شود ۱۶ و الی آخر.

ادامه دارد…

9 نظر در “تنها راز موفقیت در بازاریابی شبکه ای، دوام آوردن است… تا کی؟! (قسمت دوم: تصاعد)

  1. حسین بهادری گفت:

    سلام
    بسیار بسیار عالی
    بنظر من چون درربازاریابی شبکه ای مجموعه ما انسانها هستن و‌قبل از اینکه کسی رو وارد کنیم بازاریابی شبکه ای بازی با با اعداد هست و وقتی وارد تیم شدن میشه گفت بازی با مردم یا انسانها شروع میشه و ما با آموزش درست به تیم و یک عمر یا یک نسل درامد خواهیم داشت .
    مصداق همین ضرب المثل که میگه
    اگه میخوای یک سال درامد داشته باشی گندم بکار ،اگه میخوای ده سال درامد داشته باشی درخت بکار و اگه میخوای یک عمر درآمد داشته باشی آدم تر بیت کن‌.

  2. Sadra گفت:

    درود و اردات ویژه خدمت آقای کریمی عزیز.

    یادش بخیر روزی که با آقای مجید ادگی عزیز در خدمت تون بودم. انشالله همیشه سلامت و سربلند باشید.

    آقا ما که باهوش نیستیم، اما فکر می کنم دلیل این که شما به جای واژه سطح از واژه نسل استفاده کردید اینه که این واژه بیانگر نقش و تاثیر اصل داپلیکیت هست و اینجوری بهتر تفهیم میشه که ایجاد این تصاعد در گرو ایجاد سینرژی از سطوح بالاتر هست.

    1. مدیر سایت سایت گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت آقا صدرای عزیز
      ممنون که به یاد ما بودی رفیق و ممنون که نظرت رو بیان کردی.
      هممون معنی «سطح» یا همون Level رو میدونیم. بیشتر سوء تفاهم در مورد واژه ی «نسل» یا همون Generation هست.
      اگر در روزهای آینده کسی نظری نداد حتما منظورم رو همینجا عرض میکنم تا باعث سوء تفاهم نشه.
      امیدوارم روزهای خوشی رو در نتورک داشته باشی رفیق.

      1. Sadra گفت:

        مگه میشه افرادی مثل شمارو از یاد برد قربان.
        بنده افتخار دارم که همیشه از مطالب شما استفاده میکنم.
        انشالله همیشه در کنار عزیزان تون شاد، سلامت و ثروتمند باشید.

  3. حسین بهادری گفت:

    سلام
    جناب کریمی عزیز
    تفاوت نسل با سطح باعث شد که چند بار مقاله زیبا و منحصر بفرد شما رو خوندم نسل همانند خودش رو تولید میکنه ولی سطح نه و ممکن نسل اول در سطح دهم باشه یا سطح اول مثلا اگه من ۱۲نفر نسل اولم باشن ممکنه هر کدوم در سطح های مختلف من باشن .و نسل یعنی کسی که بقول خودتون آس باشه کسی که آموزش پذیر باشه و اموزش دهنده هم باشه یعنی کسی که بتونه مثه خودشو درست کنه.

    1. مدیر سایت سایت گفت:

      سلام جناب بهادری عزیز
      لطف داری رفیق. ممنون که مقالات رو پیگیری میکنی.

  4. مهیار رحیمی نیا گفت:

    جناب کریمی بزرگوار ، به اعتقاد من خودتون در مقاله اشاره فرمودید تلویحا که چرا از واژه نسل استفاده کردید ملاحظه بفرمایید :
    “قاعدتا توجه دارید که برای ورودی شدن این حدوداً ۱۰۰۰ نفر جدید، تأثیر شما تقریبا خیلی ناچیز بوده است. و این یکی از مزایای دیگر نتورک است.”
    به عبارت بهتر رشد سازمان در طول نسلهای متوالی، رابطه معکوس دارد با تاثیر مستقیم راس بالای مجموعه.
    در پناه حق

  5. حسین گفت:

    با سلام
    مقاله جالبی بود
    از دیدگاه من تفاوت نسل با سطح این است سطح یه چیزیه که در نمودار نشان داده میشه و تقریبا سازمانی شاید بی روح باشد ولی نسل چیزیه که با آموزش آمده و تکثیر در آن به خوبی دیده می شود و نسل یک با نسل دهم از لحاظ آموزش و رهبری تفاوتی با هم ندارند و رشد به خودی خود بدون حضور لیدر اصلی جریان دارد .

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام حسین عزیز
      صحبت شما تقریبا به منظوری که من عنوان کردم خیلی نزدیکه.
      همونطور که در مقالات مربوط به آس ها عنوان شد، اندازه سازمان ما به خودی خود تاثیر مهمی در موفقیت ما در نتورک ندارد بلکه تعداد آس های سازمان ما، تعیین کننده ی موفقیت ما در نتورک است.
      در اینجا وقتی از سطح، حرف می زنیم منظورمان همه ی ورودی هاست چه آس و چه غیرآس. اما وقتی از نسل حرف می زنیم منظورمان فقط آس هاست. یعنی وقتی میگیم نسل اول شما، منظورمان نسل اول از آس های شماست، که این نسل اول می توند در هر سطحی از سازمان شما باشد.
      بعبارت دقیقتر وقتی می خواهیم مجموعه مان را رسم کنیم تا در موردشان برنامه ریزی کنیم، بهتر است همه ی ورودی ها را نکشیم بلکه فقط آس ها را بکشیم. یعنی بجای سطوح(یعنی همه ی ورودی ها)، فقط نسل ها(یعنی آس ها) را بکشیم تا اینجوری درک بهتری از اندازه ی موثر سازمان مان پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید