مقالات

تنها راز موفقیت در بازاریابی شبکه ای، دوام آوردن است… تا کی؟! (قسمت آخر: راز بزرگ شبکه سازی در نتورک)

تنها راز موفقیت-3

قسمت آخر: راز بزرگ شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای (روش فعال کردن تصاعد)

راز بزرگ شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای (یا همان روش فعال کردن تصاعد) این است:

۳ الی ۵ نفر …………..  بگیرید (نسل اول) و به آنها کمک کنید تا آنها هم بتوانند ۳ الی ۵ نفر ………… بگیرند (نسل دوم) و سپس به آنها (نسل اول) آموزش دهید که به افرادشان (نسل دوم) کمک کنند تا آنها هم ۳ الی ۵ نفر ………..  بگیرند(نسل سوم)! یعنی تا ۳ نسل باید پیش بروید تا تصاعد فعال شود. همین!!!

بله درست متوجه شده اید، همین! شاید باور کردنش سخت باشد اما در همین ۳ خط، بزرگترین راز شبکه سازی در نتورک را بیان کردم! البته نگران نباشید جزئیاتش را در ادامه توضیح خواهم داد. الان شاید به من بگویید برو بینیم بابا، این را که از قبل می دانستم! حق دارید! من هم اولین بار که به اهمیت این جملات به عنوان راز شبکه سازی در نتورک پی بردم شاخ درآوردم! شاید صدها بار چیزهایی شبیه این را از دهان دهها نتورکر بزرگ و مربی بازاریابی شبکه ای شنیده بودم اما هیچوقت فکر نمی کردم که راز شبکه سازی، اینقدر صریح و واضح در لابلای حرفهای آنها نهفته است! چیزی که هر روز جلوی چشمانم بوده اما من به آن بی توجهی می کردم.

 شاید صدها بار این راز را از دهان دهها نتورکر بزرگ و مربی بازاریابی شبکه ای شنیده بودم اما

هیچوقت فکر نمی کردم راز شبکه سازی، اینقدر صریح و واضح در لابلای حرفهای آنها نهفته است!

هرچند هنوز نکته ی اصلی را به شما نگفته ام. اگر آن را بگویم شاید دیدگاه تان کاملا راجع به نتورک تغییر کند! و آن نکته این است: همانطور که در عبارات بالا می بینید، جاهایی را خالی گذاشته ام. مثلا شما می توانید جاهای خالی را با این واژه ها پر کنید: آقا، خانم، فروشنده، نتورکر باسابقه، فرد تازه کار، جوان با انگیزه و غیره. اما درستش این است: آس! پس عبارت بالا را اینگونه تکمیل می کنم:

۳ الی ۵ نفر، آس  بگیرید (نسل اول) و به آنها کمک کنید تا آنها هم بتوانند ۳ الی ۵ نفر آس بگیرند (نسل دوم) و سپس به آنها (نسل اول) آموزش دهید که به افرادشان (نسل دوم) کمک کنند تا آنها هم ۳ الی ۵ نفر آس بگیرند(نسل سوم)! یعنی تا ۳ نسل باید با آس ها پیش بروید تا تصاعد فعال شود. همین!!!

غلط نکنم گیج کننده تر شد! حالا باید «آس» را تعریف کنم. یعنی باید بگویم منظور از اینکه یک نفر آس است یعنی چه. البته می توانید بجای آس، از واژه های دیگری مثل «آدم جدّی»، «راهبر فروش» و «لیدر» هم استفاده کنید. اما به دلیل خاصی که انشاالله در یکی از مقالات آینده توضیح خواهم داد این واژه را می پسندم. سعی می کنم در مقاله ای، یک فرد آس و نحوه ی شناسایی وی را بهتر توضیح دهم. فعلا بطور خلاصه بد نیست بدانیم که یک فرد آس، خودش در جستجوی شماست بجای اینکه شما به دنبالش بروید، و چون می داند که برای خودش کار می کند پس خیلی غُر نمی زند، می داند که باید برای یادگیری اش زمان بگذارد و می گذارد، می داند که باید برای موفقیتش سرمایه گذاری کند و می کند، و از همه مهمتر فعالیتهای لازم برای نتورک (یعنی آشنا شدن با افراد جدید، دعوت از افراد و معرفی فرصت) را هر روز انجام می دهد. البته چون خودم از این تعریف های کلی خوشم نمی آید همانطور که گفتم در مقاله ای بیشتر این شخصیت آس را باز می کنم. اما آنچه مهم است این است که یقین دارم همه ی ما بطور ضمنی و شهودی می دانیم که یک فرد «آس» در نتورک چگونه است.

قبل از ادامه ی بحث، بگذارید تکلیف واژه هایی که در عبارت بالا، پر رنگ کرده ام را روشن کنم یعنی واژه های «۳ الی ۵ نفر»، «کمک»، «آموزش» و «تا ۳ نسل». دعوا سر ۳، ۴ یا ۵ نفر یا بیشتر و کمتر نیست. بسته به پلن، این اعداد می تواند کم و زیاد شود اما در بیشتر پلن های فعلی ایرانی، ۳ الی ۵ نفر جواب می دهد. در مورد باینری که ۲ نفر هم کافی است. در مورد روشهای «کمک کردن» و «آموزش دادن» هم که سخن بسیار است. اما این را بگویم که یکی از نکات اصلی این مقاله این است که «کمک و آموزش، مخصوص آس ها است و نه غیر آس ها!» یعنی حواس مان باشد که ما می توانیم با بی توجهی به آس ها و نداشتن سیستم کمک و آموزش درست، آس ها را از بین ببریم. و در مورد «تا ۳ نسل»، یکبار دیگر یکی از جملات بالا را تکرار می کنم تا یفهمید چرا تا ۳ نسل پیش رفتن، کفایت می کند: «به نسل اول، آموزش دهید که به نسل دوم کمک کنند تا آنها هم نسل سوم آس ها را وارد کنند!» امیدوارم فهمیده باشید. یعنی کار یک نتورکر، در ۳ نسل، کامل می شود. البته باز هم تکرار می کنم ۳ نسل آس و نه ۳ سطح ورودی!

کار یک نتورکر با آموزش و کمک در ۳ نسل تکمیل می شود!

برای اینکه منظورم را بهتر برسانم روش فعال سازی تصاعد را با شکل، نشان می دهم.

این چیزی است که معمولا به عنوان رشد تصاعد ی مجموعه برایمان رسم می کنند:

تصاعد عادی

شکل ۱ : نمایش رشد تصاعدی در نتورک

که خب نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

اما همانطور که با هم دیدیم به نظر من شکل درست باید اینطوری رسم شود:

تصاعد آسی_تئوری

شکل ۲ : روش فعالسازی تصاعد در نتورک (در تئوری) (A نشاندهنده ی آس است)

یعنی اگر مجموعه ای مثل شکل بالا که همگی آس هستند بسازید مطمئنا تصاعد در مجموعه تان رخ خواهد داد و نیازی نیست که دیگر ادامه ی این تصاعد را رسم کنید چون خودش اتفاق می افتد! (به تفاوت نسل و سطح در شکل ۱ و ۲ دقت کنید.)

هر چند همه مان می دانیم که در عمل این اتفاق هیچگاه نمی افتد بلکه آنچه در واقعیت اتفاق می افتد مثلا چیزی شبیه شکل زیر است:

تصاعد آسی_عملی

شکل ۳ : روش فعالسازی تصاعد در نتورک (در عمل)

همانطور که در شکل بالا می بینید آس ها لزوماً به دلخواه شما در شبکه قرار نمی گیرند بلکه باید آنها را پیدا کنید و کمک شان کنید و آموزش شان بدهید. دایره های با علامت ضربدر، افرادی هستند که نمی خواهند نتورک کار کنند و مثلا فقط آمده اند که خوش بگذرانند و غیره. و هیچوقت آس نمی شوند. دایره های با علامت سؤال، افرادی هستند که هنوز اعلام آمادگی نکرده اند و تعهد نداده اند که این بیزنیس را جدی بگیرند و انجام دهند. مثلا وقت درست و حسابی نمی گذارند. اما قابلیت آس شدن را دارند.

همانطور که می بینید در این مثال، شما ۳ آس در این موقعیت ها پیدا کرده اید:

  • در سطح دوم از دست دوم
  • در سطح اول از دست سوم
  • در سطح سوم از دست پنجم

پس باید به شما تبریک بگوییم چون توانسته اید «نسل اول» از آس هایتان را تکمیل کنید. حالا باید با آنها کار کنید تا نسل دوم از آسها وارد بشوند.

یک تمرین مهم

برای اینکه ببینید تا چه اندازه به بیدار شدن غول تصاعد در مجموعه تان نزدیک هستید، مجموعه تان را مثل مثال های بالا روی کاغذ یا وایت برد بکشید. سپس روی غیر آس ها خط بکشید یا آنها را پاک کنید. حالا ببینید چیزی که از مجموعه تان باقی مانده تا چند نسل را تکمیل کرده است. واقعیت حیرت انگیز این است که فاصله ی شما تا درآمدهای بالای ۵۰ میلیون تومان در ماه، فقط و فقط پر کردن همین ۳ نسل است. پس، از این به بعد حواس مان باشد که رشد ظاهری مجموعه مان ما را گول نزند! چون رشد ظاهری مجموعه مهم نیست بلکه فعال شدن تصاعد مهم است. و فقط آس ها هستند که تصاعد را فعال می کنند نه سایر اعضای شبکه.

گول رشد ظاهری مجموعه تان را نخورید. ریشه ی درخت مجموعه تان

را باید به آس های مجموعه تان گره بزنید و محکم کنید. بعبارت دیگر،

باید ستون های ساختمان مجموعه تان را بر آس ها بنا کنید و لاغیر!

دوست دارم آخر سر، یک نکته ی کنکوری هم اضافه کنم. نکته ای که مشکل ریزش ها در نتورک را حل می کند! «همین آس ها هستند که ریزش ها را جبران می کنند!» حالا دیگر خودتان تا آخرش را بخوانید. (انشاالله اگر فرصت شد در مقاله ی دیگری توضیح خواهم داد.)

و در انتها، یکبار دیگر راز بزرگ شبکه سازی در نتورک را به شکلی ساده تر بیان می کنم. رازی که بنظرم باید با طلا نوشت:

برای اینکه در نتورک موفق شوید باید آنقدر دوام بیاورید تا مجموعه تان به تصاعد بخورد.

و برای فعال کردن تصاعد در مجموعه تان، باید حداقل تا ۳ نسل، از ورود آس ها به مجموعه تان اطمینان حاصل کنید.

به امید روزی که مجموعه ی شما نتورکر عزیز به تصاعد بخورد و طعم درآمدهای میلیاردی را بچشید. باور کنید که یک زندگی پر از رفاه مالی و زمانی، حق تک تک ماست فقط باید راهش را پیدا کنیم.

4 نظر در “تنها راز موفقیت در بازاریابی شبکه ای، دوام آوردن است… تا کی؟! (قسمت آخر: راز بزرگ شبکه سازی در نتورک)

  1. مهیار رحیمی نیا گفت:

    درود بر شما.
    از مقاله ای که نوشتید لذت بردم و از نگاه ژرف شما به صنعت وزین MLM ، بسیار آموختم.
    در پناه حق…

  2. حسین بهادری گفت:

    سلام
    مرررررررررسی جناب کریمی
    شما فوق العاده هستید ،
    حدود ۱۵سال مثلا دارم نتورک کار میکنم
    ولی این مقاله و مقاله های قبلی خیلی خیلی دیدگاه منو نسبت به تصاعد تغییر داد میشه گفت یه جورایی درکش کردم

    1. مدیر سایت سایت گفت:

      سلام و عرض ادب جناب بهادری عزیز
      حسابی چوبکاری می کنی آقا. مسلما این تواضع بسیار زیاد شما رو میرسونه که با اینهمه سال تجربه ی کاری تو نتورک، باز هم خودتون رو دانش آموز میدونید و مدام در حال یادگیری هستید. من به این خصوصیت شما غبطه می خورم.
      در ضمن، ای کاش همون سالهای دور، یکی پیدا می شد و این چیزها رو به ماها آموزش میداد تا اونقدر زمان و انرژی رو تلف نکنیم. (؛
      کامیاب باشی

  3. روح اله گفت:

    بی نظیر و عالی بود، سپاسگزارم . خداوندگار را شاکرم که با شما و این سایت آشنا شدم.

دیدگاهتان را بنویسید