مقالات, ویژه ها

تنها راز موفقیت در بازاریابی شبکه ای، دوام آوردن است… تا کی؟!‏ (قسمت اول: تنها راز موفقیت در نتورک)

تنها راز موفقیت-3

قسمت اول: تنها راز موفقیت در نتورک

 

این عبارت را زیاد شنیده ایم که در بازاریابی شبکه ای هر کسی دوام آورده، موفق شده است. و فقط کسانی که کار رها کرده اند شکست خورده اند. اما من می خواهم در این مقاله جواب این سوال را بدهم که باید تا کی دوام بیاوریم تا موفق بشویم. و همین ابتدای مقاله می خواهم این راز را برای شما فاش کنم و خیالتان را راحت کنم: «تنها راز موفقیت در نتورک، دوام آوردن است تا وقتی که مجموعه تان به مومنتوم (momentum) برسد یعنی مجموعه تان به تصاعد بخورد.»

تنها راز موفقیت در بازاریابی شبکه ای، این است که

تا وقتی مجموعه تان به تصاعد بخورد دوام بیاورید.

شاهکار کردم نه؟! شاید با خودتان فکرکنید خب هر احمقی این را  می داند که اگر مجموعه اش به تصاعد بخورد دیگر کار زیادی لازم نیست انجام بدهد و فقط باید پول پارو کند! بله درست است. تا به اینجایش را نتورکرهای موفق به ما گفته بودند. اما چیزی که در باره اش زیاد صحبت نشده این است که چگونه یک مجموعه به تصاعد می خورد و صاحبش را میلیاردر می کند و یک مجموعه ی دیگر، وسط کار، کم می آورد و آب می شود و از بین می رود و صاحبش را خانه نشین می کند.

مثلا چرا برای درآمد یک نتورکر موفق مثل «جُردن آدلر» این اتفاق می افتد:

درآمد جردن آدلر

جدول ۱ : رشد درآمد ماهیانه ی جردن آدلر در یک بازه ی ۳ ساله.
(حواستان باشد که برای فهم بهتر موضوع، درآمدها را به تومان تبدیل کرده ام. البته با توجه به نسبت متوسط درآمد ماهیانه ی یک ایرانی و یک آمریکایی، و نه با توجه به ارزش دلار در برابر ریال. مثلا بجای ۱۸۰ دلار نوشته ام ۱۸۰ هزار تومان.)

 

اما برای درآمد بسیاری از نتورکرهای ناموفق این اتفاق نمی افتد. در واقع تا پایان سال اول و دوم، خیلی شبیه جدول بالا هستند اما یکدفعه انگار همه چیز صفر می شود و باید از نو شروع کرد!

دلیلش این است: نتورکرهای موفق می دانند که چگونه تصاعد را در مجموعه شان به کار بیاندازند. یعنی بلدند که چطور غول تصاعد را بیدار کنند. همان کاری که نتورکرهای ناموفق با آن آشنایی ندارند. جالب است نه؟! لابد تا حالا فکر می کردید چون در نتورک فعالیت می کنید پس خواه ناخواه تصاعد در مورد سازمان شما هم اتفاق می افتد. درست است؟! اما اشتباه است. تصاعد را باید فعال کنید وگرنه مثل اسب کار می کنید و نتیجه نمی گیرید مثل خیلی از نتورکرهای ناموفق.

چند نکته ی مهم راجع به جدول درآمدی بالا بگویم. اول اینکه این دوازدهمین شرکتی بود که آقای آدلر به آن پیوسته بود. اما برای اولین بار در این شرکت بود که تصمیم گرفته بود همه ی کارهای لازم برای فعال کردن تصاعد را انجام دهد. مثلا هر هفته حداقل به ۳ الی ۴ نفر کار را معرفی می کرد و هر ماه بطور متوسط یک ورودی می گرفت. البته منظورم این نیست که شما هم باید در کلی شرکت کار کنید تا کم کم به این مرحله برسید. خیر. شما هر زمان که بفهمید چگونه تصاعد را فعال کنید می توانید به موفقیت برسید.

دو م اینکه اگر دقت کنید می بینید که در میانه ی راه (حدود ۹ ماه آخر سال ۱۹۹۴) ظاهرا درآمدش ثابت شده و تغییر چشمگیری نمی کند. خودش می گوید که اکثر افراد شرکت در این زمان می گفتند دیگر اشباع شده و رشدی نخواهیم کرد (مراجعه کنید به مفهوم مهم «اشباع کاذب» در مقاله اشباع تا این بلا سر شما نیاید.) اما او به کارش همچنان ادامه داده و تا فعال شدن تصاعد، دست از کار نکشیده است. نکته ی غم انگیزش اینجا است که اکثر نتورکرها در همین زمانها ناامید می شوند و کم کم انرژی کمتری می گذارند و فعالیتهای لازم برای بیدار کردن تصاعد را انجام نمی دهند و در نتیجه درآمدشان نزولی می شود. بعضی ها با دیدن این اتفاق، فکر می کنند مشکل از شرکت بوده و می روند تا شانس شان را با یک شرکت دیگر امتحان کنند. غافل از اینکه طلا دقیقا در چند قدمی شان بوده است و غول تصاعد با یک لگد دیگر بیدار می شده است!

پس یک بار دیگر منظورم را می گویم: تنها راز موفقیت در نتورک این است که روش فعال کردن تصاعد را بیاموزید. حالا فرقی ندارد می خواهد۶ ماه طول بکشد یا ۶ سال. هر زمان که غول تصاعد را بیدار کنید او برای سرازیر کردن ثروت نتورک به جیب شما آماده است!

تنها راز موفقیت در نتورک این است که

روش فعال کردن تصاعد را بیاموزید.

قبل از اینکه به این پرسش اساسی پاسخ دهیم که چگونه می توانیم تصاعد را در مجموعه مان فعال کنیم، اول باید کمی بیشتر و بهتر با این غول افسانه ای آشنا بشویم تا بهتر بتوانیم آن را فعال کنیم.

ادامه دارد…

3 نظر در “تنها راز موفقیت در بازاریابی شبکه ای، دوام آوردن است… تا کی؟!‏ (قسمت اول: تنها راز موفقیت در نتورک)

  1. مهیار رحیمی نیا گفت:

    تعابیر بجا، نگرش درست و صد البته پخته ی حضرتعالی در نوشته موج میزنه.
    “غول تصاعد…!”
    مانا باشید.

  2. معراج اعتمادی گفت:

    جناب مهدی کریمی عزیز امیدوارم عالی باشید من معراج اعتمادی هستم از مخاطبین ف روش مستقیم که از فضای مجازی با شما آشنا شدم ، تماس گرفتم با شما ، تلفنتون واگذار بود ، به شما ایمیل زدم قربان مشتاقانه منتظر پاسختون هستم.

  3. Afsane گفت:

    پلن یک نتورک موفق باید جوری باشه که خود بخود نتورکر تصاعد بزنه ،، من خوشحالم که با این نتورک آمریکایی تونستم در ایران تصاعد بزنم ،، اگر دوست داشتید با نتورک خارجی کار کنید و پورسانت هفتگی به دلار داشته باشید با من تماس بگیرید ،، ایمیل بزنید flpgrop@gmail.com و یا در واتساپ پیام بدین ۰۰۴۹۱۷۶۶۱۱۴۴۴۲۲

دیدگاهتان را بنویسید