مقالات

تستی که نتورکرها از آن وحشت دارند!

تست نتورکر

به عنوان یک اسپانسر وظیفه شناس و حرفه ای، حداقل چیزی که باید به ورودی های جدیدتان بیاموزید مهارت «مشتری یابی» یا همان Prospecting است.

مشتری یابی به ۲ مهارت اولیه نیاز دارد:

۱- یافتن مشتریان بالقوه یا همان پِراسپِکت ها (Networking)- یعنی اینکه ورودی های جدیدتان یاد بگیرند که از کجا و چطور آدم های جدید را بیابند.

۲- گفتن جملات درست به مشتریان بالقوه- یعنی اینکه وقتی ورودی های جدیدتان با پراسپکت ها روبرو می شوند چه باید بگویند.

اما خیلی اوقات، ورودی های جدیدتان نیازی به آموزش نمی بینند و می خواهند فورا کارشان را شروع کنند. می توانیم خیلی ساده کاری کنیم که بفهمند واقعا چیزی در مورد این کار نمی دانند و نیاز به آموزش دارند. مثلا در مورد مهارت شماره ی ۲، بیگ اَل، یک تست ۵ سواله را پیشنهاد می دهد. این تست، ورودی های جدیدتان را متقاعد می کند که نیاز به آموزش دارند. چون شما خیلی اوقات نمی توانید در کنارشان باشید.

از ورودی جدیدتان بخواهید دقیقا به ۵ سوال زیر پاسخ دهد:

سؤال ۱ (سؤال ice breaker): وقتی میخوای در میانه ی صحبت، پیشنهادت رو مطرح کنی، چه جمله ای میگی؟ کلمه به کلمه ‏بنویس.‏
سؤال ۲ (سؤال sound bite): وقتی میخوای محصول یا خدمت یا فرصت کاریت رو توصیف کنی دقیقا از چه جملاتی استفاده می ‏کنی؟ همون ۳، ۴ جمله رو دقیقا بنویس.‏
سؤال ۳ (سؤال closing): وقتی میخوای بله ی نهایی رو از مخاطب بگیری، چه جمله ای رو به کار می بری؟ دقیقا بنویس.‏
سؤال ۴ (سؤال rapport): وقتی می خوای با یه غریبه به راپور برسی، دقیقا چه جمله ای بهش می گی؟ کلمه به کلمه بنویسی.‏
سؤال ۵ : بهترین جواب یک جمله ای که به این سوال میدی، چیه :«شما به چی مشغولید؟ / کارتون چیه؟» ؟ دقیقا ‏بنویس.‏

اگر جواب این سؤال ها را تا حالا تعیین نکرده اید، پس ورودی های جدیدتان را یکی یکی به قتلگاه می فرستید!

والله تا آن جایی که من می دانم، این سؤالات نه صرفاً به تازه کارها بلکه به خیلی از نتورکرهای به اصطلاح کهنه کار هم یادآوری می کند که نیاز به آموزش دارند، آن هم حسابی!

راستی شما چطور؟! شما برای خودتان جواب این سؤالها را تعیین کرده اید؟! هنوز نه! یعنی هنوز هم شانسی و الله بختکی ‏شیرجه می روید توی رابطه؟! اگر اینجوریه، پس لازم نیست خیلی نگران ورودی های جدیدتان باشید! چون با ‏اسپانسر فوق العاده ای مثل شما، تکلیف همه شان از همین حالا مشخص است! همگی با هم قرار است نتورک ‏زده بشوید!

هرچند قلباً امیدوارم احساس مسئولیت کنید و هرچه سریعتر، قبل از اینکه ورودی های جدیدتان، اعتبارشان را در بین دوستان و فامیل از بین ببرند، خودتان و زیرمجموعه هایتان را به آموزش های درست مجهز کنید.‏

برای آشنایی بیشتر با ضروری ترین مهارت های یک نتورکر، می توانید به کتاب «جعبه ابزار نتورک» نوشتۀ بیگ اَل مراجعه کنید. با نگاهی اجمالی به بخش خلاصۀ این کتاب می توانید خیلی سریع با اصلی ترین مهارت های نتورک آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید