مقالات

چرا افراد وارد بازاریابی شبکه ای می شوند ؟ ( قسمت اول )*

دلیل ورود افراد به بازاریابی شبکه ای

مدیر عاملی، شرکتش را در اوج موفقیت و قدرت می فروشد. کارمندی با سابقه، ناگهان از خیر حقوق و مزایای کارش می گذرد، یک مدیر زن که موانع پیشرفت شغلی را در هم شکسته بود، روزی وارد دفتر کارش شده و می گوید: «من رفتم» یک جراح قلب بین المللی مشهور، عمل جراحی را رها می کند.

برخی از وکلا، دکترها، دندانپزشکان، اساتید دانشگاه، کارگزاران بورس، مدیران شرکت ها، ورزشکاران حرفه ای دلالان املاک و مستغلات و صاحبان کارهای کوچک، تمام آنهایی که سالها سخت کوشی کرده بودند تا شغلی پردرآمد برای خود دست و پا کنند از موفقیت و پول کناره می گیرند و به پشت سرشان هم نگاه نمی کنند! این افراد چه می کنند؟ مشترکاً به چه چیزی خواهند رسید؟ به کجا می روند؟ و چرا؟

آنها به  دسته ای تعلق دارند به نام «خبرگان نوین» همگی تصمیم دارند وارد صنعتی شوند که روزی آن را مسخره کرده و به آن خندیده بودند و قسم یاد کرده بودند که هرگز وارد آن نشوند، صنعتی به نام «بازاریابی شبکه ای»
( قسمتی از کتاب «حرفۀ نو» – نوشته دکتر چارلز کینگ و ترجمه نیما عربشاهی )

***********************

در ادامه سلسله مقالات پیرامون بازاریابی شبکه ای در این مجال قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که اساساً بازاریابی شبکه ای به چه دردی می خورد و «چرا» هر روز بر تعداد افرادی که به آن می پیوندند، افزوده می شود و چه دلایلی این افراد را به سمت این صنعت سوق می دهد؟
بی شک پاسخگویی به پرسش های بالا و پیدا کردن «چرایی» تمایل افراد به این صنعت، مباحث و فرصت بسیار زیادی می طلبد و شاید تعداد دلایل افراد برای ورود به این حرفه، به تعداد خود آن افراد باشد!
بازاریابی شبکه ای تجارتی است کم هزینه که شما را دعوت می کند تا کسب و کار خودتان را برپا کنید و با کار در ساعت هایی که خودتان دوست دارید، به درآمدی بالقوه سرشار دست یابید. زمانی بازاریابی شبکه ای در نقش آخرین پناه بیچارگان و ناامیدان و آنهایی که در هر کاری شکست خورده بودند، قلمداد می شد. اما با سیمای جدید آن در سال های اخیر، به عنوان جایگاهی برای موفقیت برندگان شناخته می شود.
سالها سبک زندگی این گونه بوده و هست که : هر روز از خانواده خداحافظی کرده و به محل کار یا اداره بروید، سخت و خوب کار کنید و وظایفتان را در صورت لزوم به منزل ببرید و هر وقت لازم شد به سفر کاری بروید. برای ترفیع تلاش کنید و در صورت موفقیت تشویق شوید و در صورت اشتباه تنبیه و معیار تشویق و تنبیه در دست مقامات بالایی است که معیارها را خودشان وضع کرده اند و اگر نتوانید یا نخواهید به این وضع ادامه دهید درآمدتان قطع می شود و یا سبک هایی شبیه به این که در همه آنها رابطه ای مستقیم بین وقت و پول وجود دارد.

یعنی باید عمرتان را بدهید تا پول بگیرید  و این کار برای ۳۰ تا ۴۰ سال انجام می شود و پس از آن به دوره بازنشستگی می رسید که معمولاً با رفاه چندانی همراه نیست. البته نه اینکه قصد کوچک شمردن این شیوه را داشته باشیم که قطعاً این تلاش ها بسیار افتخارآمیز بوده و هست. اما رویکرد جدید در عصر حاضر، برای کسب پول و درآمد، رویکردی متفاوت است.
اینکه اساساً چرا شیوه های کسب درآمد در طول زمان ها تغییر می کند دلایل زیادی دارد. با کمی مطالعه و دقت در دوره های مختلف تاریخ، این تغییر در شیوه ها را به راحتی مشاهده می کنید. افزایش جمعیت، رشد پیشرفت های علمی و صنعتی، افزایش اطلاعات و آگاهی ها، سرعت بالای انتقال اطلاعات، تغییر سلیقه ها و دهها علت دیگر نگرش مردم هر دوره را به زندگی و کار تغییر داده و این امر کاملاً پذیرفته شده است.
به خصوص در قرن اخیر که با پیشرفت های شگرف در زمینه های اتوماتیک شدن کارها و ظهور و گسترش اعجاب انگیز کامپیوتر و اینترنت و ابزار و برنامه های مربوط به آن، این دلایل بسیار پررنگ تر شده و در هر دوره برخی از شغل ها و شیوه های کسب درآمد محو و نابود می شوند و جای خود را به سبک های جدید می دهند.
بنا به همین دلایل تاریخی و همیشگی در عصر حاضر نیز شرایطی ویژه، موجب پیدایش شیوه های بسیار متفاوت و قدرتمند درآمدزایی شده است.
شاید یکی از قابل توجه ترین مسایل، افزایش جمعیت قشر جوان در کشورهای مختلف باشد. کودکان زیادی که در سال های گذشته، پس از جنگ ها و انقلاب ها و رویدادهای بزرگ اجتماعی در مناطق مختلف جهان پابه این دنیا گذاشته بودند، اکنون جوانانی در شرف تشکیل زندگی مستقل و خواهان شغل و درآمد هستند و با کم شدن فرصت های کاری قدیمی و نابود شدن بسیاری از شغل ها، باید به این خواسته پاسخی مناسب داده شود.
«بازاریابی شبکه ای» یکی از این شیوه های جدید بوده که بدون شک پاسخی در خور و شایسته به این نیاز بوده و هست.
اغراق نیست اگر بگوییم بازاریابی شبکه ای فرصتی بسیار عالی برای  جایگزینی شغل های از بین رفته است. موضوع اشتغال و کارآفرینی، مشکل فراگیر و دائمی در سراسر دنیا شده و یکی از دغدغه های اصلی دولت ها، ایجاد فرصت های کاری است. حتی از افراد شاخص در این زمینه که شغل ایجاد کرده اند و برای عده ای یک راه کسب درآمد به وجود آورده اند، با عنوان «کارآفرین موفق» تقدیر  وتشکر می شود. اضافه کنید به این وضعیت  بیکاری و کمبود شغل، عدم ثبات شغلی عده زیادی از افرادی که به صورت قراردادی و یا پیمانی مشغول کار هستند و به مناسبت ها و دلایل مختلف از جمله کم شدن پروژه ها، بی رونق شدن یک بازار خاص، کمبود بودجه، رویدادها و ارتباطات سیاسی، بحران های اقتصادی و اجتماعی و غیره به صورت دائم و یا موقت از کار قبلی بیکار می شوند و همیشه نگران از دست دادن شغل فعلی و پیدا کردن شغل بعدی هستند!
اما جاذبه های بازاریابی شبکه ای، تنها یک جایگزین مناسب بودن برای شغل های از دست رفته و یک مرهم دوران بیکاری نیست. همه روزه بر تعداد بازاریابان شبکه ای در سراسر جهان و شرکت هایی که از این روش استفاده می کنند افزوده می شود و قطعاً تنها پول و کسب درآمد و بیکار نماندن، باعث رشد آن نشده است.

در قسمت بعد به برخی از دلایل دیگر که بسیار مهمتر از پول و درآمد هستند و موجب گسترش اصولی و پایدار صنعت بازاریابی شبکه ای شده اند، اشاره خواهیم کرد.

*  توضیح : این مقاله اولین بار در مهر ماه سال ۸۷ در روزنامه مردم سالاری توسط همین نویسنده چاپ شده و نوشته حاضر ویرایش جدید جهت انتشار در سایت دایرکتور است.

یک نظر در “چرا افراد وارد بازاریابی شبکه ای می شوند ؟ ( قسمت اول )*

  1. MianZ گفت:

    ممنون جناب زرین بخاطر متن مفیدتون. بنظر من برای جامعه ما که بیکاری قشر جوان و رکود اقتصادی گریبانش رو گرفته و ول نمیکنه، راه حل هایی مثل بازاریابی شبکه ای رو باید دو دستی بچسبیم. چون من که از این دولتها چشمم آب نمیخوره که کار مفیدی انجام بدن!

دیدگاهتان را بنویسید