مقالات

داوود و جالوت: استراتژی شرکت های نوپا برای رقابت با بیز و بادران

رقابت با بیز و بادران

داوود و جالوت

براساس نقل عهد قدیم، هنگامی که فلسطینیان و بنی اسرائیل در اطراف دره ایلاه، رودرروی یکدیگر صف آرایی کردند، پهلوان فلسطینیان، جالوت، از میان جماعت پیش آمد و شروع به رجزخوانی و مبارزطلبی کرد. جالوت قدی به بلندی سه متر داشت و مجهز به ادوات جنگی بسیار سنگینی بود. وی این کار را که موجب هراس بنی اسرائیل شده بود، صبح و شام تا چهل روز انجام داد. طالوت، فرمانده سپاه بنی اسرائیل، وعده کرده بود که به قاتل او مال فراوان دهد و دخترش را به همسری وی درآورَد. داوود جوان، وقتی فریاد مبارزطلبی جالوت را شنید، پس از متقاعد کردن طالوت، آماده جنگ تن به تن با او شد. جالوت چون داوود کم سن و سال را دید که بدون شمشیر و تنها با چوب و سنگ به جنگ او آمده است، وی را تحقیر و تهدید کرد. در مقابل، داوود نیز او را تهدید کرد و گفت که او را خواهد کشت تا همگان بدانند خدایی هست. سپس داوود با فَلاخَن، سنگی به پیشانی جالوت زد و او را از پای درآورد! آنگاه بر سر جنازه او آمد و با شمشیرِ خودِ او سر از تنش جدا کرد و این پیروزی موجب شکست کامل فلسطینیان و فرار آنان شد. سر جالوت به اورشلیم برده شد و شمشیر او در معبدی در شهر نوب ماند تا اینکه به داوود برگردانده شد.

نکته قابل تأمل در حکایت باستانی داوود و جالوت، این است که اولاً هیچ وقت حریف را دست کم نگیرید و ثانیاً مهمتر اینکه هر غول بی شاخ و دمی، نقطه ضعفی دارد که اگر شما آن را بدانید، حتی با تمام ضعف ظاهری تان در برابر آن غول، باز هم می توانید او را به زانو درآورید!

استراتژی رقابتی شرکت های بازاریابی شبکه ای نوپا در ایران

متاسفانه اشتباهی که اکثر شرکت های نوپا در هر صنعتی مرتکب می شوند آن است که فکر می کنند اگر پا جا پای بزرگان آن صنعت بگذارند می توانند بزرگ شوند، غافل از آنکه روش هایی که با آنها بزرگان صنعت، بزرگ شده اند دیگر برای نوپا ها جواب نمی دهد! به عبارت دیگر، شرکت های نوپای بازاریابی شبکه ای نمی توانند مانند بادارن و بیز، صرفاً با تمرکز تقریباً صد در صد بر پلن درآمدی و فروش فرصت کاری شان، بزرگ شوند. در واقع با توجه به حکایت فوق، داوود نه تنها گول هیکل و تجهیزات جالوت را نخورد بلکه از چیزی استفاده کرد که جالوت حتی فکرش را هم نمی کرد. و من در اینجا می خواهم استراتژی داوود را به شما بگویم. یعنی اسلحه ای به شما معرفی کنم که اگر به درستی از آن استفاده کنید می توانید بیز و بادران بعدی باشید و حتی بزرگتر و صد البته پایدارتر و ماندگارتر.

اصول پیروزی داوود

شما به عنوان یک شرکت نوپای بازاریابی شبکه ای، باید استراتژی رقابتی تان را بر این دو اصل مبارزه داوود قرار دهید:

اصل اول: داوود جوان برای پیروزی در مبارزه، از سلاح جالوت استفاده نکرد.

یعنی به هیچ وجه (مخصوصاً در شروع کارتان) نباید با سلاح شرکت های بزرگ به جنگ آنها بروید. یعنی نباید از سلاحی استفاده کنید که آنها در استفاده از آن حرفه ای تراند. یعنی چه؟ یعنی در شروع کارتان، اصلاً روی جذابیت پلن درآمدی و فرصت کاری تان، خیلی مانور ندهید. چون بنظر من در برابر لیدرهای آبدیده ی بیز و بادران بازنده اید! هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت. چون این افراد سالهاست که در مورد دفاع از پلن شان و ورودی گرفتن برای فرصت کاری شان، حرفه ای شده اند. البته منظورم این نیست که لیدرهای شرکت های نوپا نمی توانند این کار را بکنند بلکه می خواهم بگویم بی دلیل کارتان سخت تر می شود.

از اینها گذشته، همانطور که در بالا هم اشاره کردم شما دیگر نمی توانید آن بهره ای که بیز و بادران از صرفاً فروش فرصت درآمدی شان بردند، ببرید. چون اولاً جوّ جامعه نسبت به فروش فرصت بازاریابی شبکه ای و پرزنت شدن، در مقایسه با قبل منفی تر شده است و ثانیاً قوانین اصناف درباره پلن درآمدی سختگیرانه تر می شود.

اصل دوم: داوود جوان، برای پیروزی در مبارزه، از سلاحی متناسب با نقطه ی ضعف جالوت استفاده کرد.

یعنی بهتر است بر مواردی تمرکز کنید که بیز و بادران به آنها توجهی نکرده اند. و در این مورد، انتخاب محصولات مناسب بازاریابی شبکه ای، یکی از ضعف های عمده ی این دو شرکت است. به عبارت دیگر، مخصوصاً در شروع کارتان، فقط و فقط بر محصول تمرکز کنید. بگذارید در شروع کارتان، محصول، خودش راهش را مثل لیزر در بین شبکه های فامیلی مردم باز کند. وقتی محصول تان پیش رفت و یک گردش مالی مناسب برایتان ایجاد کرد حالا نوبت محصولات بعدی است. که البته قاعدتاً باید از قبل برنامه ریزی کرده باشید. نکته ی جالب این روش در این است که رقابت شرکت های بزرگ را خنثی می کند. چون آنها درباره محصولی که متعلق به شماست و خصوصیات منحصربه‌فردش، حرفی برای گفتن ندارند. وقتی به اندازه‌ی کافی توانمند شدید می توانید استراتژی جدیدی برای ادامه‌ی کارتان تعیین کنید چون دیگر شما هم برای خودتان غولی شده اید!

 

امیدوارم در آینده‌ی نزدیک در مورد نحوه‌ی انتخاب محصولات مناسب بازاریابی شبکه ای، مطالبی در همین وبسایت منتشر کنیم.

در پایان ذکر دو نکته لازم است:

اولا اینکه لزوما محصول تنها چیزی نیست که شما برای رقابت، باید بر آن تمرکز کنید. بلکه سایر موارد مهمی هم که تاکنون از توجه شرکت های بزرگ دور مانده است می تواند برای رقابت استفاده شود.

و ثانیا اینکه نوشتن این متن به معنی تضعیف دو شرکت بادران و بیز نیست. همانطور که می دانیم این دو شرکت بسیاری از جاده ها را برای شرکت های بعدی صاف کرده اند و همچنان هم زحمات زیادی را برای برپا نگه داشتن بازاریابی شبکه ای در ایران متحمل می شوند. بلکه هدف اصلی این است که شرکت های نوپا بدانند که قرار نیست برای بزرگ شدن، حتماً به جنگ نابرابر با بیز و بادران،  تن بدهند بلکه می توانند استراتژی های خودشان را داشته باشند. یعنی خیلی ساده به کارهای مهمتری بپردازند که بیز و بادران انجام نمی دهند!

4 نظر در “داوود و جالوت: استراتژی شرکت های نوپا برای رقابت با بیز و بادران

  1. یوسف گفت:

    سلام. عالی بود مثل همیشه. تمرکز بر فروش محصول درجه یک و خدمات مناسب ضامن موغقیت هر تجارتیه…

  2. حامد زارع گفت:

    سپاس از نگارش خوبتون
    اما اگر کمی بررسی کنید خیلی واضح و صریح به این مورد خواهید رسید که دید مردم خیلی خیلی مثبت تر از قبل شده و اما این اصلا دلیل موجه ای برای اجرای نگرش محافظه کارانه نمیباشد
    امیدوارم سرتا سر این کشور شرکت های قدرتمند بازاریابی بصورت چندسطحی فراگیر شود.

  3. کریمی گفت:

    با سلام
    خوب بود جناب کریمی اصل…نگاه کلی و محتاطانه ، اگر همراه با موشکافی بیشتر باشد …مطالب گیراتر میشود.

دیدگاهتان را بنویسید