مقالات

چرا افراد وارد بازاریابی شبکه ای می شوند ؟ ( قسمت دوم )

رفاه مالی و آزادی زمانی

 

در قسمت اول این مطلب ، به برخی از عوامل تغییر شیوه های کسب درآمد در قرن اخیر اشاره شد و اینکه بازاریابی شبکه ای گزینه ای بسیار مناسب برای جایگزینی شغل های از دست رفته و شیوه ای کارا برای اشتغال و کارآفرینی است . اما همان طور که گفتیم به جز کسب درآمد، دلایلی بسیار با ارزش تر از آن موجب گسترش این صنعت شده است.

یکی از مهمترین جاذبه های بازاریابی شبکه ای «آزادی زمانی» است که نصیب شاغلین و فعالان آن می شود. نداشتن «وقت آزاد» از اصلی ترین دغدغه های انسان در هر دوره ای بوده و هست، وقت آزاد برای بودن در کنار خانواده و پرداختن به علایق شخصی و تفریح و مسافرت و مواردی از این دست. انسان عصر کشاورزی عملاً در کنار خانواده اش هم کار می کرده و هم زندگی. ولی در عصر صنعتی فرصت با هم بودن برای زن و شوهر و والدین و فرزندان تبدیل به یک دغدغه و معضل و گاه یک آرزوی دست نیافتنی شد.

در عصر صنعتی با آن ویژگی های خاص، یک مرد یا یک زن برای کسب درآمد مجبور بود بیشترین ساعات روز را بیرون از خانه بگذراند و از آنجا که در کارهایی با درآمد مستقیم، معادل زمانی که صرف می شود، درآمد ایجاد می گردد، چاره ای برای فرد نمی ماند تا برای جبران هزینه های زندگی بیشتر و بیشتر کار کند و شغل دوم و سوم بگیرد و در نتیجه هر چه بیشتر از خانواده و فرزندان و علایق و تفریحاتش دور شود.
در واقع فرد هر چه بیشتر کار می کند تا بیشتر پول در بیاورد تا بتواند رفاه بیشتر و زندگی بهتری داشته باشد و از آنجا که همیشه سرعت رشد هزینه های زندگی بیشتر از رشد دستمزدهاست، معمولا دیگر فرصتی برای زندگی در کنار خانواده برایش نمی ماند و تمام عمر سخت مشغول کار کردن است و اینگونه ناخواسته در یک گردونه طاقت فرسا می افتد.

انسان عصر صنعتی مجبور بوده و هست که بین «درآمد بالا» و «خانواده و تفریحاتش» یکی را انتخاب کند و قاعدتاً اولی انتخاب شده تا شاید دومی هم به دست آید. اما در عمل شاهد هستیم که این موضوع تبدیل به مساله بغرنج و گاه یک بحران در خانواده ها و جوامع شده است.

دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر، معضلی است که تقریباً همه ما آن را لمس کرده و دیده ایم و در جوامع با اقتصاد بیمار و ضعیف تر، این موضوع به طرز بسیار نگران کننده ای در حال گسترش است. یافتن «وقت آزاد» تبدیل به آرزویی شده که بیشتر اوقات دست نیافتنی به نظر می رسد و در نهایت بیشتر مردم به شرایط موجود تن می دهند و می گویند: «دوره و زمانه عوض شده، چاره ای نیست و مجبوریم این طوری زندگی کنیم.» کم شدن روابط عاطفی میان دوستان قدیمی و اقوام نزدیک و حتی اعضای خانواده از نتایج عصر صنعتی است و بسیاری چون راهی به نظرشان نرسیده، آن را پذیرفته اند.

افراد سالها برای رسیدن به رفاه مالی و آزادی زمانی تلاش می کنند، اما معمولاً موقعی به یک رفاه و آزادی نسبی می رسند که سن شان بالا رفته و تمام فرصت های تفریح و با خانواده بودن و پرداختن به علایق دوره جوانی را از دست داده اند و حالا هم که حوصله اش نیست!
اما انسان بدون شک نمی تواند دست از آرزوها و علایق درونی اش بردارد و هر طور شده راهی خواهد یافت.

باید راهی پیدا می شد تا بشر بتواند در عین حال که درآمد بالا به دست می آورد، فرصت با خانواده بودن و رشد همه جانبه را نیز پیدا کند و عصر جدید – عصر الکترونیک – با ویژگی های منحصر به فردش رهیافتی به همین خواسته بوده است. در عصر الکترونیک بسیاری از کارها به خانه برگشته و شکل و سرعت پول درآوردن افراد تغییر کرده است.
بازاریابی شبکه ای به واسطه ایجاد یک اهرم برای درآمدزدایی، راهی بسیار قدرتمند و در عین حال ساده و فراگیر برای رسیدن به رفاه مالی و آزادی زمانی و برای تمام اقشار جامعه – و نه تنها یک عده خاص با شرایط ویژه – می باشد.
کاری که می تواند در هر کجا و در هر زمان و توسط هر کسی انجام شود و پس از دوره ای بسیار کوتاهتر از دوره های ۳۰ تا ۴۰ ساله کارهای مرسوم، به منبع درآمدی عالی تبدیل گردد.
منبع درآمدی که دیگر به حضور فرد وابستگی چندانی ندارد و فرد می تواند ضمن داشتن درآمدی خوب و گاه عالی، درکنار خانواده هم باشد و به تفریحات وعلایق اش بپردازد.
از دیگر جاذبه های این حرفه، کسب درآمد در دوره بازنشستگی است. کم نشنیده و کم ندیده ایم که بازنشستگان معمولاً یکی از ناراضی ترین اقشار یک جامعه هستند. آنها حدود ۳۰ سال از عمرشان را صرف انجام کاری کرده اند و با درآمد آن سالها، نهایتاً توانسته اند زندگی روزمره شان را سپری و اندکی هم پس انداز کنند. اما امروز که بازنشسته و برخی از کار افتاده شده اند، حقوق و درآمدشان بسیار کمتر شده و پاسخگوی نیازهایشان نیست. چه بسا اینکه هزینه های یک بازنشسته نه تنها کمتر نمی شود که معمولاً بیشتر هم می شود!

همه روزه اخبار زیادی از سازمان های تامین اجتماعی و بیمه های کشورها می شنویم که در پرداخت حق و حقوق بازنشستگی و بیمه افراد سالخورده مانده اند و به دلیل رشد جمعیت بازنشسته، چه بسیار شرکت های بیمه و بازنشستگی که در حال ورشکستگی و منحل شدن قرار گرفته اند.
شروع به کار مجدد بازنشسته ها – حتی در سنین بالا – از نشانه های وضعیت نامطلوب آنهاست که آمارش هر روز هم بیشتر و بیشتر می شود.
«بازاریابی شبکه ای» به عنوان فرصتی برای همه اقشار جامعه، به خوبی می تواند نگرانی افراد را برای دوران بازنشستگی و پیری برطرف کند.

از بارزترین ویژگی های «بازاریابی شبکه ای» شروع آسان و برپا کردن یک حرفه و تجارت، با کمترین هزینه و حداقل توانایی ها و امکانات است.
برای بنا کردن این تجارت هیچ نیازی به دفتر کار، کارمندان متعدد، سرمایه و هزینه های اولیه، وام های بانکی، تبلیغات پرهزینه، سالها منتظر سودآوری نشستن، داشتن ارتباطات قوی در بازارهای مختلف و مهارت های مدیریت کارمندان و … نیست.
اصولاً شروع یک تجارت علاوه بر این مقدمات و هزینه ها، همواره با ریسک نسبتاً بالایی همراه است و بسیاری از افراد حتی با داشتن علم و توانایی ایجاد یک تجارت شخصی، اما به دلیل نداشتن پشتوانه لازم مالی، یا سراغ آن نمی روند و یا خیلی زود در آن کار ورشکست می شوند.
آن چیزی که در بازاریابی شبکه ای بسیار قابل توجه است این است که معمولاً با هزینه ای بسیار ناچیز می شود آن را شروع کرد و شرکت های بازاریابی شبکه ای آموزش های لازم برای ایجاد یک تجارت شخصی را با رغبت تمام دراختیار افراد می گذارند و به آنها کمک می کنند تا در کسب مهارت های کاری و مدیریتی موفق باشند و افراد در این تجارت، مهارت هایی را یاد می گیرند که در کمتر جایی به آنها آموزش داده می شود و جالب این که اگر هم فرد نتواند و یا نخواهد این حرفه را ادامه دهد، هیچ ضرر خاصی متوجه او نخواهد شد.
اما از آن طرف کسانی که در این حرفه مانده و آن را به خوبی ادامه داده اند، به مهارت های بسیار ارزشمندی در زمینه های مختلف مدیریتی و خودسازی و کسب موفقیت دست یافته اند و در حال حاضر از بزرگترین مربیان روش های موفقیت و کامیابی در کار و زندگی در سراسر دنیا هستند.
علاوه بر تمام این دلایل و جاذبه ها ، بازیابی شبکه ای یک روش قوی و سود آور برای فروش محصولات و ارائه خدمات مختلف است. با نگاهی به آمار شرکت های چند میلیارد دلاری که در طول این سال ها، این صنعت را سر پا نگه داشته و آن را گسترش داده اند و شرکت های عظیمی که بخشی از فروش کالاها و خدمات خود را به این روش انجام می دهند، می توان به علاقه صاحبان شرکت های بزرگ و مراکز مهم تجاری و اقتصادی به این صنعت پی برد.
مواردی که به اختصار گفته شد بخشی از مهمترین جاذبه های بازاریابی شبکه ای و دلایل ورود افراد به آن بود که با نگاهی عمیق تر و دقیق تر می توان لزوم توجه جدی به این صنعت را دریافت. امیدواریم در مقالات بعدی، این موارد را به تفصیل و با نگاهی به وضعیت خاص کشور ایران مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.

منبع : کتاب «حرفۀ نو» نوشته دکتر چارلز کینگ و جیمز رابینسون به ترجمه نیما عربشاهی

*  توضیح : این مقاله اولین بار در مهر ماه سال ۸۷ در روزنامه مردم سالاری توسط همین نویسنده چاپ شده و نوشته حاضر ویرایش جدید جهت انتشار در سایت دایرکتور می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید