مقالات

تفاوت بازاریابی چند سطحی، بازاریابی شبکه ای و بازاریابی مستقیم

تفاوت بازاریابی شبکه ای

من حدود ۱۲ سال است که با فروش مستقیم آشنا هستم (در زمان نگارش اسن مقاله یعنی ۱۳۹۵) و تجربه فعالیت در چند شرکت را هم داشته ام. یکی از موضوعاتی که همیشه به آن برمی خوردم تعاریف نادرست درباره مفاهیم مرتبط با فروش مستقیم بود که البته بعضی از افراد هم از این عدم اطلاع دوستان نتورکر سوء استفاده می کردند. از طرفی دیگر گاهی اوقات به دوستانی در نتورک بر می خوردم که وقتی به آنها درباره فروش مستقیم می گفتم با این جواب مواجه می شدم که من نیومدم توی این کار که چیزی بفروشم! اگر می خواستم فروشنده بشم می رفتم مغازه بابام وا میسادم!! بنظر من اینگونه جواب­ها نشاندهنده عدم اطلاع این افراد از کاری است که دارند شب و روز انجام می دهند.

به همین دلیل و برای روشن شدن مفاهیمی که مسلما به درد بخور دوستان عزیزم در نتورک خواهد خورد و اینکه البته چون منبع فارسی قابل قبولی هم در این مورد نبود بر آن شدم که تعدادی از این مفاهیم را در اینجا توضیح دهم تا نتورکرهای عزیز بهتر با مفاهیم مرتبط با کارشان آشنا شوند.

البته لازم به ذکر است که آشنایی درست با این مفاهیم برای مدیران شرکت های فروش مستقیم می تواند بسیار مثمر ثمر باشد. قبل از هر چیزی ابتدا با تعریفی ساده از بازاریابی شروع می کنیم چون تمامی مفاهیمی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند زیرمجموعه ای از آن محسوب می شوند.

بازاریابی (Marketing)

بازارایابی (مسلما منظورمان ویزیتوری نیست) در ابتدایی ترین سطح خود، عبارتست از تطابق محصول یا خدمت یک شرکت با نیازها و خواسته های یک بازار هدف، به شکلی سودآور.

بازاریابی شامل تمامی فرایندهای تجاری است که نیاز است تا یک محصول یا خدمت از تولید کننده به مصرف کننده انتقال یابد. این موارد شامل تبلیغات، بسته بندی، روابط عمومی، و حتی عوامل انسانی مرتبط با مشتری می شود. بازاریابی، تمامی فعالیتهایی است که یک شرکت انجام می دهد تا مشتریان را بدست آورده و روابطش را با آنها حفظ کند.

بازاریابی در یک شرکت معمولا چهار رکن اساسی دارد که به ۴P معروف اند:

  • محصول Product
  • قیمت Price
  • توزیع Place
  • پیشبرد Promotion

البته بیشتر فعالیتهایی که ما از آنها به عنوان بازاریابی یاد می کنیم معمولا مربوط به بخش توزیع و بخش پیشبرد می شوند. مثلا بد نیست بدانید که از بین چهار P بالا در یک شرکت فروش مستقیم چندسطحی، اجرای مناسب ۲ تای اول بیشتر به عهده شرکت است و ۲ تای دوم بیشتر بعهده فروشندگان مستقل آن شرکت است.

تمامی روشهای فروش که چه در اینجا و یا در جاهای دیگر با آنها برخورد خواهید کرد همگی زیرمجموعه ای از فرایند بازاریابی هستند. پس نباید فراموش کنیم که کار ما به عنوان یک بازارایاب (marketer) عبارتست از جلب توجه بازار هدف آنچنانکه بتوانیم چیزی به آنها بفروشیم که بدان نیاز دارند یا خواسته ی آنها است به روشی که بتوانیم بابت این فعالیت مان سودی هم ببریم.

یک نتورکر چه بخواهد چه نخواهد در فرایند بازاریابی محصولات یک شرکت وارد شده است. پس باید خودش هم تا حدی از بازاریابی و روشهای آن سر در بیاورد.

حالا اول از هم می رویم سراغ اصلی ترین مفهوم کارمان یعنی فروش مستقیم.

فروش مستقیم (Direct Selling)

فروش مستقیم روشی برای بازاریابی (یا همان پیشبرد) و خرده فروشی محصولات و خدمات (یا همان توزیع)، مستقیماً به مصرف کنندگان است در خانه هایشان یا هر جایی بجز اماکن خرده فروشی دائمی مثل سوپرمارکت ها، فروشگاههای زنجیره ای بزرگ، مغازه ها و … . این روش معمولا به صورت چهره به چهره (face to face) محقق می شود، و فرقی نمی کند که محصولات به یک فرد نمایش داده شود یا به گروهی از افراد یا حتی اینکه کاتالوگ نزد مصرف کننده گذاشته شود تا بعداً فروشنده ی مستقیم جهت گرفتن سفارش خرید تماس بگیرد. این روش اساساً بر ارتباط فرد با فرد مبتنی است.

فروشنده هایی که در این فعالیت سهیم هستند بسته به شرکت­های مختلف به اسامی متفاوتی شناخته می شوند از جمله نماینده (مستقل)، مشاور (مستقل)، توزیع کننده (مستقل) و … .

فروش مستقیم به روش­های مختلفی قابل انجام است که عبارتند از:

الف- از نظر نحوه فروش:

دو نوع فروش فروش مستقیم وجود دارد (که هر دو هم چهره به چهره انجام می شود):

  • فرد به فرد Person to Person
  • میهمانی خانگی Party Plan

در روش فرد به فرد معمولا با هماهنگی قبلی، یک جلسه معارفه محصولات توسط توزیع کننده شرکت برای یک خریدار احتمالی یا خانواده اش برگزار می گردد.

در روش میهمانی خانگی، یک جلسه معارفه محصولات توسط توزیع کننده شرکت برای گروهی از خریداران احتمالی، در خانه یک میزبان که خریداران احتمالی را به همان منظور دعوت کرده، برگزار می گردد.

ب- از نظر نحوه پورسانت دهی:

دو نوع روش فروش مستقیم وجود دارد:

  • بازاریابی چندسطحی یا MLM (Multi-Level Marketing)
  • بازاریابی تک سطحی یا SLM (Single-Level Marketing)

بسیاری از شرکتهای فروش مستقیم، چه فرد به فرد و چه میهمانی خانگی، هم اکنون پورسانت فروشندگان شان را بصورت چندسطحی پرداخت می کنند. یعنی این فرصت را به فروشندگان مستقیم می دهند که علاوه بر دریافت پورسانت از فروش شخصی شان، می توانند تیم فروش خودشان را ساخته و از فروش تیم شان هم پورسانت دریافت کنند.

هرچند شرکت هایی هم هستند که در آنها فروشندگان مستقیم، صرفا پورسانت ناشی از فروش حودشان را دریافت می کنند و امکان ساختن تیم فروش را ندارند و بعبارتی پورسانت شان تک سطحی است.

شاید گفتنش خالی از لطف نباشد که همه هیاهوی حول فروش مستقیم، بیشتر مربوط به چندسطحی است چون فقط در این روش است که افراد عادی مثل من و شما بدون کمترین امکاناتی این امکان را پیدا می کنیم که با پشتیبانی شرکت مربوطه مان، سازمانی بسازیم که راهبری آن را بسیاری از مدیران ایرانی حتی به خواب هم نمی بینند.

بازاریابی شبکه ای (Network Marketing)

بازاریابی شبکه ای عبارتست از بازاریابی از طریق شبکه ای از روابط یا ارتباطات فردی.

عبارت بازاریابی شبکه ای اولین بار در سال ۱۹۸۲ از طریق کتاب مگاترندز (Megatrends) نوشته جان نسبیت (John Nesbit) همه گیر شد. در آنجا نویسنده پیش بینی می کند همانگونه که دنیای ما بطور روزافزونی تکنولوژیک می شود، مصرف کنندگان بیشتری برای تصمیم گیری به ارتباطات شخصی شان وابسته می شوند. هر فردی به دلیل انباشت بیش از حد اطلاعات بازاریابی پیرامونش، مجبور است هر روز اطلاعات بیشتری را برای استفاده، فیلتر کند. این موضوع اهمیت مهارت­های ارتباطی مانند ارتباط موثر، گوش دادن، حل مسئله و صحبت در جمع را افزایش می دهد.

آقای نسبیت پیش بینی کرد که کسب و کارها بطور فزاینده ای به انتقال پیام­های بازاریابی شان از طریق شبکه های ارتباطی شخصی شان وابسته خواهند شد. در نتیجه عبارت بازاریابی شبکه ای پدید آمد. این عبارت توسط تعدادی از لیدرهای اصلی شرکت اَم وی (AmWay) استفاده شد و مثل برق و باد بین سایر توزیع کنندگان شرکت­های فروش مستقیم چندسطحی منتشر شد.

به همین دلیل و از همان زمان بود که در همه جا این دو عبارت یعنی بازاریابی چندسطحی و بازاریابی شبکه ای را هم معنا دانستند و تفاوتی بین این دو قائل نیستند. بد نیست بدانید که برو بچه های اَم وی به این دلیل این کار را کردند که واژه MLM در آن زمان در آمریکا بدنام شده بود و آنها برای از بین بردن فضای منفی حاصل از این بدنامی، این تغییر نام را انجام دادند.

لازم به ذکر است که روش بازاریابی شبکه ای توسط بسیاری از انواع دیگری از کسب و کار ها نیز بکار گرفته شده است- و نه فقط فروش مستقیم. از نمایندگان معاملات املاک و بیمه گرفته تا کلوب های سلامتی، همه از بازاریابی شبکه ای برای جذب مشتریان و خریداران بهره می برند. هر چند این روش اغلب شامل تبلیغات شفاهی میشود اما با تبلیغات شفاهی صرف متفاوت است چون در بازاریابی شبکه ای محرک­ها و مشوق­هایی برای تبلیغات شفاهی وجود دارد.

بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

بازاریابی مستقیم عبارتست از برقراری ارتباط بی واسطه با مصرف کننده نهایی، معمولا به شکل فرد به فرد و تعاملی. در بازاریابی مستقیم، خود شرکت، افرادی که قرار است مخاطب تبلیغ باشند را انتخاب می کند و در نتیجه خودش هم دریافت کننده مستقیم پاسخ آنهاست. که این پاسخ می تواند یک خرید، معرفی یک مشتری یا حتی صرفا یک نظر باشد. بازدهی پیام­های ارسالی در این روش معمولا قابل اندازه گیری و قابل ردیابی است (برخلاف بازاریابی انبوه).

این بازاریابی به روشهای متفاوتی قابل انجام است که عبارتند از:

  • فروش چهره به چهره (face-to-face selling) یا همان فروش شخصی (personal selling)
  • بازاریابی پست مستقیم (direct-mail marketing)
  • بازاریابی کاتالوگی (catalog marketing)
  • بازاریابی تلفنی (telemarketing)
  • بازاریابی تلویزیونی پاسخ مستقیم (direct-response television marketing)
  • بازاریابی کیوسکی (kiosk marketing)
  • بازاریابی آنلاین (online marketing)

حال که این مفاهیم تا حدی روشن شد می توانیم نحوه کار با آنها را بهتر فهمیده و بعضی از سوء تفاهم را برطرف کنیم.

هر شرکتی می تواند به روشهای متفاوتی محصولاتش را بازاریابی کرده و بفروشد. بعبارتی هر شرکتی می تواند از بازاریابی انبوه، بازاریابی مستقیم، بازاریابی شبکه ای و یا فروش مستقیم (چند سطحی یا تک سطحی) استفاده کند. (دقت کنید که با تعریفی که در بالا آمد بازاریابی شبکه ای و فروش مستقیم چندسطحی لزوماً یکی نیستند.)

اما نکته جالب اینجاست که فروشندگان مستقیم که در شرکتهای فروش مستقیم عضو می شوند خودشان هم برای فروش محصولاتشان باید از روشهای بازاریابی استفاده کنند. خوب مسلم است که بازاریابی انبوه با آن هزینه های سرسام آورش (و البته بعضی ملاحظات دیگر) بدردشان نمی خورد. می ماند روش بازاریابی مستقیم و روش بازاریابی شبکه ای. همانطور که می دانید امروزه عموم فروشندگان مستقیم از روش بازاریابی شبکه ای برای پیشبرد کسب و کار و فروش محصولاتشان استفاده می کنند. اما فروشندگان مستقیم می توانند از بازاریابی مستقیم هم در کارشان استفاده کنند. مثلا اگر یک فروشنده مستقیم، محصولاتش را به آشناهایش بفروشد می گوییم که وی به کمک بازاریابی شبکه ای این کار را کرده است. اما اگر وی تعدادی کاتالوگ به همراه کارت ویزیتش در خانه های یک محله پخش کند و بدین طریق محصولاتش را بفروشد می گوییم وی از بازاریابی مستقیم برای فروش استفاده کرده است.

حالا چرا فروشندگان مستقیم (چه چندسطحی و چه تک سطحی) معمولا از روش بازاریابی شبکه ای برای بزرگ کردن کسب و کارشان بهره می برند و مثلا کمتر از روشهای کم هزینه ای مثل بازاریابی مستقیم استفاده می کنند؟ مثلا کمتر دیده ایم که یک نتورکر (یا همان فروشنده مستقیم چندسطحی) بیاید و برای فروش محصولاتش، فروشگاه اینترنتی راه اندازی کند یا محصولاتش را در ماهواره تبلیغ کند؟

همانطور که می دانید موفقیت سازمانهای چندسطحی در گرو خلق روش های بازاریابی ای است که بطور گسترده ای قابل تکثیر باشند. به همین دلیل روشهای بازاریابی بکار گرفته شده در این سازمان­ها باید ذاتاً به سادگی قابل آموزش و شخصی باشند تا رقابت در کانال­های عمومی تر که معمولا در اختیار بازاریابان مستقیم است، کاهش یابد. و به همین دلیل است که اغلب شرکت­های بازاریابی چندسطحی برای بازاریابی محصولات و خدمات خود از بازاریابی شبکه ای بهره می برند. بازاریابی از طریق این ارتباطات شخصی، بسیار قابل تکثیر است.

اکثر اوقات، زمانی که یک سازمان فروش مستقیم رشد می کند فروشندگان مستقیم، خطر کرده و به بیرون از بازار گرم شان (شبکه آشناهایشان) رفته و شروع به تبلیغات می کنند. البته بازاریابی مستقیم به خودی خود مشکلی ندارد. اما اتفاقی که می افتد از این قرار است که شما با کلی تبلیغات مشابه در یک مکان جغرافیایی مواجه می شوید که البته اصلا شکل خوشایندی نیست و اثر منفی خواهد داشت چون باعث آزار مخاطبان خواهد شد. و زمان زیادی طول نخواهد کشید که این سیستم متلاشی شود – چون استراتژی های بازاریابی مستقیم نسبت به بازاریابی شبکه ای کمتر قابل تکثیر اند.

هم اکنون در آمریکا میلیونها بازاریاب شبکه ای متحیرند از اینکه چرا تبلیغاتشان یا سایر روشهای پیشبرد فروش شان جواب نمی دهد. حداقل ۹۰ درصد از این جواب ندادن ها دلیل اصلی اش رقابت است. در فضای پر از رقابت، بازاریابان مستقیم باید بطور مداوم خودشان را از دیگران متمایز کنند. در یک شرکت فروش مستقیم چندسطحی، گفتن این حرف ساده است چون همه فروشندگان در یک شرکت اند و همگی محصولات و خدمات یکسانی را بازاریابی می کنند.

بعبارت ساده تر شما نمی توانید به عنوان یک نتورکر مثلا بروید در شهر همدان و شروع به بازاریابی تلفنی کنید و چون جواب گرفتید از بقیه اعضای سازمان تان هم بخواهید که همه همان کار را تکرار کنند. فکر کنم خیلی سخت نیست که بتوانید نتیجه اش را حدس بزنید.

راه حل این است که بدانیم کی بازاریابی مستقیم مناسب است و چه موقع استراتژی های بازاریابی شبکه ای موثرتراند. بازاریابی شبکه ای ذاتاً بسیاری از رقابت ها را دور می زند و خنثی می کند زیرا بجای اینکه بخواهد در برابر این همه هیاهوی تبلیغاتی، توجه مخاطب را جلب کند، به سادگی بر ارتباطات فردی متمرکز است.

با تمامی توضیحاتی که داده شد می فهمیم که فروش مستقیم چندسطحی از لحاظ حرفه ای از بازاریابی شبکه ای متفاوت است اما در زبان غیر حرفه ای، این دو را یکی می گیرند. بعبارتی تمامی واژه های نتورک، نتورک مارکتینگ، بازاریابی شبکه ای، بازاریابی چندسطحی و در نهایت MLM همه معرف یک مفهوم هستند و آن عبارت است از فروش مستقیم چندسطحی (و معمولا فرد به فرد).

در ایران عزیزمان هم فعلا نتورک، (از نظر نوع پورسانت دهی) چندسطحی و (از نظر نوع فروش) فرد به فرد انجام می شود.

آیا می توان فروش شخصی را همان فروش مستقیم دانست؟

با اینکه این دو خیلی به هم نزدیک اند اما با توضیحات بالا نمی توان این دو را یکی دانست. مثال زیر این مورد را روشن تر می کند. یک نتورکر (یا همان فروشنده مستقیم چندسطحی) اگر خودش برود و محصولاتش را بصورت چهره به چهره بفروشد می گوییم که وی به روش فرد به فرد فروش انجام داده است یعنی فروش مستقیم انجام داده است. اما اگر بیاید و تعدادی فروشنده استخدام کند (خودش استخدام کند نه اینکه به شرکت معرفی کند) و از آنها بخواهد که محصولاتش را بفروشند آن وقت می گوییم که این نتورکر از روش فروش شخصی (که یکی از روشهای بازاریابی مستقیم است) برای فروش محصولاتش استفاده کرده است.

رفع سوء تفاهم ها:

  • این مفاهیم یکی نیستند: بازاریابی مستقیم، فروش مستقیم، بازاریابی شبکه ای
  • فروش مستقیم می تواند بصورت تک سطحی یا بصورت چندسطحی پورسانت بدهد.
  • فروش مستقیم می تواند بصورت فرد به فرد یا بصورت میهمانی خانگی انجام شود.
  • اسم دیگر فروش مستقیم چند سطحی، بازاریابی چندسطحی یا همان MLM است.
  • MLM با بازاریابی شبکه ای یکی نیستند اما چون تقریبا همه، آنها را بجای هم بکار می برند ما هم این کار را می کنیم و این دو را با مسامحه یکی می گیریم.
  • شرکتهای فروش مستقیمی که بصورت MLM کار می کنند معمولا به روشهای مختلفی پورسانت می دهند از جمله باینری، ماتریس، یونی لول، پلکانی جداشونده و …
  • باور کنید تجارت الکترونیک هیچ ربطی به نتورک و MLM ندارد. اصلاً سالها قبل از اینکه تجارت الکترونیک اتفاق بیفتد MLM در حال فعالیت بود. فقط اینکه با ظهور اینترنت، MLM هم مانند سایر کسب و کارها دستخوش تغییرات مثبتی شد. متاسفانه این واژه تجارت الکترونیک از جلسات معرفی سیستم هرمی گلدکوئست، با نتورک پیوند خورد و هنوز در بعضی از معرفی های دوستان نتورکر، بعضا سر و کله اش دوباره پیدا می شود. لطفا برای اینکه حرفه ای تر به نظر بیاییم این جور واژهای بی ربط را در معرفی ها بکار نبریم.

در انتها هم بد نیست بدانید که این آمریکایی­ها تا آنجایی که من می دانم دست از خلق روش­ها و تعیین اسم­های مختلف برنمی دارند! که بعضا هم این اسامی، همپوشانی داشته و باعث سردرگمی می شوند. برای مثال چون نخواستم این مقاله طولانی تر بشود، از بیان تفاوت دو روش affiliate marketing و referral marketing با نتورک مارکتینگ صرف نظر کردم! (که هر دو هم بعضاً با نتورک اشتباه گرفته می شوند.) به امید خدا در فرصت و مقاله ای دیگر به آنها خواهیم پرداخت.

و سرانجام مقاله ای که قول داده بودم درآمد! مقاله «تفاوت بازاریابی ارجاعی، بازاریابی مشارکتی و بازاریابی شبکه ای»

منابع:

“Principles of Marketing” by Philip Kotler & Gary Armstrong, 2014 ed.

“What is the difference between Network Marketing, Direct Marketing, Multilevel Marketing and Affiliate Marketing?” by André Vatke

Direct Selling Europe ( http://www.directsellingeurope.eu )

www.Dsa.org

www.Dsa.org.uk

46 نظر در “تفاوت بازاریابی چند سطحی، بازاریابی شبکه ای و بازاریابی مستقیم

  1. لیلی گفت:

    یه تفاوت از بازاریابی چندسطحی و شبکه ای بگید لطفا.من تو این مقاله تفاوتی ندیدم

    1. مهدی کریمی اصل گفت:

      برای توضیح بهتر، چند مثال می آوریم:
      فرض کنید یک شرکت آرایشی بهداشتی می خواهد عطر بفروشد. این شرکت، مثلا ۱۰ فروشنده دارد که کارشان ویزیت کردن فروشگاههای سطح شهر و سفارش گرفتن از آنها است. حالا این شرکت از فروشنده هایش می خواهد که علاوه بر ویزیت کردن فروشگاهها، عطرها را در شبکه ی فامیلی شان هم بفروشند، مثلا در مهمانی های خانگی شان یا در گروههای تلگرامی شان. در اینحالت می گوییم که این شرکت، علاوه بر ویزیت کردن فروشگاهها، از روش بازاریابی شبکه ای هم برای فروش محصولاتش بهره برده است. و این ربطی به بازاریابی چندسطحی ندارد.
      اما حالا فرض کنید یک شرکت بازاریابی شبکه ای داریم که باید به بازاریابانش، روشهایی برای فروش محصولات آموزش بدهد. مثلا به آنها می گوید که محصولات را به شبکه ی همکارانشان در محل کارشان، یا به شبکه ی فامیلی شان در مهمانی ها بفروشند. در اینحالت می گوییم این شرکت بازاریابی چندسطحی، به بازاریابانش آموزش داده که از طریق بازاریابی شبکه ای محصولاتشان را به فروش برسانند.
      در واقع می توان اینگونه گفت که «بازاریابی شبکه ای» بیشتر یک روش بازاریابی و فروش است که اکثر شرکتها چه نتورک و چه غیر نتورک، می توانند از آن بهره ببرند. در حالیکه «بازاریابی چندسطحی» بیشتر به نحوه ی پورسانت دهی به فروشنده ها اشاره دارد.
      ناگفته پیداست که شرکتهای بازاریابی چندسطحی (یا همان نتورک) بیشتر از سایر شرکتهای غیرنتوکر، از روش «بازاریابی شبکه ای» برای فروش محصولاتشان استفاده می کنند یعنی بازاریابان را تشویق می کنند که به شبکه ی آشناهایشان محصولات را پیشنهاد دهند.
      امیداورم که تفاوت این دو مفهوم برایتان بیشتر روشن شده باشد. هر چند باز هم یادآوری می کنم که در بیشتر اوقات در نتورک، این دو مفهوم را به جای همدیگر استفاده می کنند.

  2. گل گفت:

    سلام یه سوالی دارم ازتون,شرکت ای نوتی فعالیتش چطوره ,,,چندسطحیه؟ دولت بهش مجوز داده،،،یاچطورمیتونم جواب سوالاتم رو دقیق به این شرکت بدونم سپاسگزارم که جواب دادین

    1. مهدی کریمی اصل گفت:

      در مورد نحوه پروسانت دهی همان طور که در مقاله آورده شده، اگر شرکت علاوه بر پورسانت فروش شخصی افراد، به فروشندگان خود این امکان را می دهد که تیم خودشان را تشکیل بدهند و از فروش آن ها هم پورسانت دریافت کنند، از روش بازاریابی چند سطحی استفاده می کند.
      در مورد مجوز دار بودن این فعالیت می توانید به سایت اصناف ( که در زیر آورده شده) مراجعه کنید و لیست شرکت های دارای مجوز قانونی را در آنجا مشاهده کنید:
      http://networkmarketing.mimt.gov.ir/forms/activecorporatelists.aspx

      1. مسنا گفت:

        سلام
        یک شرکت هست که در صفحه اول سایتش نوشته که روش جذب مشتری به صورت بازاریابی ارجاعیه و ارتباطی با بازاریابی شبکه ای نداره. و با تمامی نمایندگان که کار را به شکل دیگری انتقال دهند برخورد قاطع خواهد شد
        اما از طریق شبکه سازی کار میکنن و چند سطحی هم پورسانت میدن
        آیا این به این معنیه که در این سیستم نمیشه شبکه سازی کرد و چند سطحی پورسانت داد یا نه مشکلی نداره.
        ضمنا در مجوز شرکت اشاره ای به بازاریابی شبکه ای نشده و نوشته که مجاز به فعالیت توزیعی هست و رسته شغل هم عرضه انواع کالا و خدمات در فروشگاه های مجازی است.
        حالا تو این سیستم میشه به صورت قانونی شبکه سازی کرد و چند سطحی هم پورسانت گرفت و مشکل قانونی نداشته باشه یا نه؟

        1. مدیر سایت گفت:

          با سلام خدمت مسنا ی عزیز
          با توجه به توضیحات شما، فکر می کنم جواب شما رو در سوال اول مربوط به صفحه «از ما بپرسید» دادیم. همون سوال راجع به شرکت EmWay.
          http://mlmdirector.ir/%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%a7-%d8%a8%d9%be%d8%b1%d8%b3%db%8c%d8%af/
          اما صرفا جهت توضیح بیشتر، باز هم تکرار می کنیم که مهم نیست شرکت ها چه اسمی بر فعالیتشون میذارن، بلکه مهم اینه که ببینید تیم هاشون دارن چه نوع کاری می کنن.
          اینکه شما میگید پورسانت چندسطحی می پردازند، نشون میده که اون شرکت داره به شکل چندسطحی کار می کنه و بنابراین باید از اصناف، برای این کارش مجوز داشته باشه، که با توضیحات شما مشخصه که متاسفانه همچین مجوزی نداره.
          پس، بطور خلاصه اگر شرکتی به نمایندگانش اجازه بده که اونها هم عضوگیری کنن و بتونن سازمان سازی کنن و از فعالیت سازمانشون پورسانت دریافت کنند، در واقع اون شرکت با تعریف اصناف، داره بازاریابی شبکه ای کار میکنه و درنتیجه باید دارای مجوز بازاریابی شبکه ای باشه، و اصلا اصلا مهم نیست که خودشون چه اسمی روی فعالیتشون میذارن!
          پس دیگه نیازی به توضیح بیشتر نیست که: با توجه به توضیحات شما و توضیحات ما، متاسفانه فعالیت شرکت مزبور، قانونی نیست!

          1. مسنا گفت:

            سپاس از جوابی که دادید
            این موضوع که این شرکت کالا محور نیست وفعالیت خدماتی انجام میده و در نتیجه شامل نظارت اصناف بر بازاریابی شبکه ای نمیشه درسته یا نه؟
            اصلا این امکان وجود داره که با همچین شرکت و اعضاش برخورد قانونی بشه و مجرمانه حساب بشه هست؟
            با توجه به این که خروجی کار شرکت عملا ضرری نداره و هم به نفع مشترکین و هم فروشگاههاست و شاکی هم تا این مدت نداشته. اصلا طوری کار نمیکنه که شاکی دار بشه.
            پورسانتارو ب موقع میده.
            ارز خارج نمیکنه
            خرید اجباری نداره
            و…

          2. مدیر سایت گفت:

            خواهش میکنم
            ۱- اینکه تمام مواردی که برشمردید نهایتا نشان دهنده ی سالم بودن فعالیت این شرکت هست و نه قانونی بودن فعالیت اون. چون سالم بودن لزوما به معنای قانونی بودن نیست. برای قانونی بودن، معمولا هر شرکتی موظف است که با توجه به موضوع فعالیتش از صنف مورد نظر، پروانه کسب دریافت کنه.
            ۲- حالا فرض کنیم اون شرکت به هر دلیلی کوتاهی بکنه و یا اصلا متوجه نشه که مثلا زیرمجموعه صنف بازاریابی شبکه ای هست، و در نتیجه برای گرفتن پروانه، اقدام نکنه؛ مگه چه اتفاقی می افته؟ اونوقت هم خودش و هم تمام بازاریابانش رو در برابر قانون، آسیب پذیر می کنه! یعنی اگر واقعا باید مجوز می گرفته و نگرفته، در اینصورت هر زمانی ممکنه یکی سر برسه و شرکت رو تا اطلاع ثانوی پلمپ کنه… و این به تجارت من و شما که نتورکریم خیلی لطمه می زنه
            ۳- متاسفانه سازمانهای قضایی و اجرایی در بیشتر کشورها از جمله ایران، معمولا در شروع کار به این نوع شرکتهای خطاکار کاری ندارند چون هنوز کوچک هستند و به چشم نمیان. اما وقتی کم کم بزرگ شدند اون وقته که میرن سراغشون و متاسفانه کله پاشون می کنن و این برای لیدرها دیگه خیلی دردناکه که ببینن حاصل چندین سال تلاششون به خاطر خودخواهی های مدیران شرکتشون بر باد میره.
            ۴- در مورد سوال اولتون: موضوع خدمات-محوری یا کالا-محوری نیست؛ لاکه موضوع اینه که به گفته ی شما این شرکت داره بازاریاب میگیره (یا هرچی که شما اسمش رو بذارید) و به اونها «پورسانت چندسطحی» میده. و همین موضوع ظاهرا باعث میشه که این شرکت شبیه شرکتهای بازاریابی شبکه ای بشه.
            یه سوال دارم: چرا مدیران این شرکت، به صنف بازاریابی شبکه ای مراجعه نمی کنن و از اونها نمی پرسن که آیا فعالیت ما زیرمجموعه شما محسوب میشه یا نه. و اگر اونها جواب منفی دادند، با افتخار جوابیه اونها رو در وبسایتشون منتشر کنند و خیال همه از جمله من و شما رو راحت کنند.
            ۵- و در مورد برخورد قانونی (بنا به تجربه ام) فقط میتونم اینو بگم که توی ایران کلا خیلی خیالتون راحت نباشه که چون مجوز یه کار رو دارید پس کسی نمیتونه بهتون گیر بده! اما به هر حال، داشتن یه مجوز (هرچند آبکی!) بهتر از اینه که کلا بدون مجوز توی این بازار شام ایران، عمرت رو وقف چیزی کنی که به آنی دودش کنند.
            و در نهایت، واقعا دردتون و نگرانی تون رو حس میکنم چون خودم از سال ۱۳۸۳ مشغول فعالیت های شبکه ای بودم و یک بار هم صابون پلمپ کردن شرکت به تنم خورده اساسی(در شرکت اوریف لیم). واقعا خیلی سخته و کلی زحمت بکشی و سازمان بسازی با کلی امید و آرزو، و از طرفی هر روز و با هر خبری، اضطراب این رو داشته باشی که کی قرار بریزند و نتیجه زحماتت رو به باد بدن…
            به نظر من، فعالیت در شرکتهای بدون مجوز (اما سالم) نتورکی، خیلی به درد نتورکرهایی که به دنبال «درآمد بازمانده» هستند نمیخوره، چون دیر یا زود امکان داره کل شرکت به فنا بره. یکی از مهمترین مزایای نتورک، «امکان ایجاد درآمد بازمانده» هست. یعنی شما مثلا ۵ سال کار کنی و یه سازمان بزرگ بسازی و سپس تا پایان عمرت بابت این کاری که کردی پول دریافت کنی…خب بنظر شما حالا اگه اون شرکت مجوز نداشته باشه، ارزشش رو داره؟!

          3. مسنا گفت:

            واقعا از اینی که وقت گذاشتید ممنونم.
            خدا خیرتون بده
            ۲تا مسله هست یکی این که اگه از نظر شرعی بخوایم درامد کسب و کارمون تو نتورک حلال باشه. شرطش طبق نظر مراجعی که حلال دونستن اینه که به شرط این که مجوز داشته باشه آیین نامه رو هم رعایت کنه. خب اینجا هم مجوزی که صادر شده برای شبکه سازی نیست و هم خود شرکت داره در ظاهر عنوان میکنه که شبکه سازی در کار نیست و کلا قضیه رو پیچیده کرده.
            به قول شما اگه شبکه سازی میکنه خب مجوزشو بگیره. اگه نمیخواد مجوز بگیره و در. ظاهر ادعا میکنه شبکه ای در کار نیست چرا عملا داره شبکه سازی میکنه. البته ادعا میکنن که پورسانت لولای بعدی به عنوان پاداشه نه پورسانت شبکه!!

          4. مدیر سایت گفت:

            خواهش میکنم. اصلا این وبسایت رو بنا کردیم که جواب سوالات دوستان نتورکر رو بدیم.
            همونطور یکه خودتون هم متوجه شدید، عضوگیری کردن و پورسانت چندسطحی و شبکه سازی،تعاریف مشخصی دارند و پیچیده نیستند.
            و به قول شما مراجع هم شروط واضح و مشخصی عنوان کردند.
            دیگه این وسط تصمیم گیری با شماست و قاعدتا نباید گول عوض کردن اسم ها و پیچیده کردن موضوع رو بخورید…
            بنظر من هر فردی میتونه «سالم یا ناسالم بودن» و «قانونی یا غیر قانونی بودن» هر فعالیتی رو تشخیص بده.
            (تذکر: اگر خاطرتون باشه قبلا گفتیم که سالم یا ناسالم بودن، ربطی به قانونی یا غیرقانونی بودن نداره!)
            کامیاب باشید

  3. سید گفت:

    سلام
    خیلی ممنون از مطالبتون
    فقط یه سوال دارم
    الان کارهایی مثل ptcکه. عمده درآمد از ریفرال های اجاره ای هستش به چه صورته؟
    شبکه ایه یا هرمی یا تک سطحی ؟
    ممنون میشم جواب بدین

    1. مهدی کریمی اصل گفت:

      سلام
      ممنون از اینکه مطالب رو پیگیری می کنید.
      هدف ما از این مقالات اینه که شما با خوندن اونها خودتون بتونید تشخیص بدید که کاری دارید انجام میدید چه نوع کاریه. وگرنه اگر قرار باشه که بعد از خوندن این مقالات شما باز هم نتونید تشخیص بدید که مثلا ptc چه نوع کاریه، خب پس احتمالا ما نتونستیم مقاله ی بدرد بخوری بنویسیم!
      به هر حال، صرفا جهت یادآوری:
      معمولا PTC ها از بازاریابی ریفرال به عنوان پروموشن استفاده می کنند. حالا اگر به شما به ازای ریفر های غیر مستقیم هم پورسانت بدن پس تک سطحی نیستند اما اگر فقط به ازای ریفرهای غیرمستقیم پورسانت بدن پس تک سطحی اند.
      در مورد بازاریابی شبکه ای هم، ما نمی تونیم بگیم که مثلا PTC بازاریابی شبکه ای هست یا نه. بلکه مثلا اگر شما برای کسب درآمد از PTC ، از شبکه ی دوستان و فامیل استفاده کنید میگیم شما در PTC از بازاریابی شبکه ای استفاده کرده اید.
      امیدوارم تا حدی موضوع براتون روشنتر شده باشه.

  4. ابراهیم گفت:

    با سلام مطلب شما جالب بود و چون از منابع استفاده کردید بسیار آموزنده بود

  5. مصطفی گفت:

    سلام دوست عزیز چرا مردم رو گیج می کنی و اطلاعات مبهم و گنگ میدی که به قول خودت باز بیان از خودت سوال کنن؟؟؟
    دوستان عزیز در یک کلام واستون میگم چی به چیه که متوجه بشید.
    ببینید فروش مستقیم یا Direct Selling که مخفف اون رو D.S یا DS هم میگن به ۲ صورت انجام میشه :

    ۱ – بازاریابی تک سطحی یا Single Level Marketing یا مخففش SLM :
    شرکت های همکاری در فروش یا Affiliate Marketing مثل آمازون در خارج از کشور و شرکت هایی مثل دایان شاپ، سبزگستر، می مارکت، ایران مارکت سنتر، فروتل، آینوتی، رومیرو، نودینو، شرکت EFB و… از این مدل بازاریابی برای محصولات یا خدماتشون استفاده میکنن و شما از مشتری هایی که برای شرکت آوردین و خرید انجام دادن پورسانت میگیرین. دیگه از کسانی که اونا معرفی کنند پورسانتی نمیگیرین چون اینجوری دیگه میشه بازاریابی چندسطحی.

    ۲- بازاریابی چند سطحی یا Multi Level Marketing یا مخففش MLM :
    که شرکت های بازاریابی شبکه ای یا Network Marketing مثل Amway در آمریکا و شرکت هایی مثل بادران، نیوشا، بیز، پنبه ریز و… که حدودا ۲۰ شرکت توی ایران هستن و هرروز هم بیشتر میشن که مردم عادی و عوام به این شرکت ها میگن شرکت های نتورک و به کسانی که در این شرکت ها فعالیت دارن میگن نتورکی یا حرفه ای ترش نتورکر! این شرکت ها برای ارائه محصولات واقعی خودشون(برای خدمات هنوز مجوز و آیین نامه اش نیومده!) از این روش یعنی همین بازاریابی چندسطحی استفاده می کنند.

    راه تشخیص بین یک شرکت بازاریابی تک سطحی و چندسطحی : توی شرکت های تک سطحی شما برای گرفتن پورسانت نیازی به خرید محصول و سپس فروش اون ندارید در صورتی که در یک شرکت چندسطحی شما باید هرماه حداقل ۱۰۰هزارتومن ناقابل پرداخت کنید تا بتونید پورسانت بگیرید! (که البته با احتساب امتیاز و ضریب و… که شرکت های مختلف برای فروش بیشترشون میذارن و در نهایت باید ۱۵۰ یا ۲۰۰هزارتومن باید پرداخت کنید تا واستون ۱۰۰هزارتومن حساب کنن!) – هردوی این روش های بازاریابی معایبی دارن که مثلا توی بازاریابی تک سطحی شما خودت رو میکشی و کلی تلاش و تبلیغات میکنی آخرش مشتری میتونه خیلی راحت بره مثل یک بازاریاب ثبت نام کنه و محصولی که میخواد رو با قیمت بازاریاب بخره! یعنی کاری که کردی الکی بوده و مشتری میره خودش ثبت نام میکنه و با یک گوشی دیگه اگه معرفی با کدمعرف باشه اکانت مشتری با کد خودش میسازه یا مثلا اگه معرفی با لینک باشه با لینک خودش خرید میکنه در صورتی که بازاریاب واقعی نیست و برای کمتر پول دادن این کارو میکنه. یا مثلا توی بازاریابی چندسطحی به طور مثال شما برای جذب اون مشتری که در سطح هفتم تیم شما جذب میشه هیچ تلاشی نمیکنی و اصلا اونو نمیشناسی که کی هست و چطور اومده و… که مراجع اسمش رو میذارن اکل مال به باطل که از بین مراجع فقط رهبری گفته این کار اگه شورای نگهبان قبول کرده مشکلی نداره.
    این بازاریابی ارجاعی یا Referral Marketing که گفتین هم یک نوع اسم دیگه هست که به قول شما گذاشتن روی کارهای بازاریابی این چنینی که در اونا شما مشتری رو به شرکت ارجاع میدین که برای هردو روش تک سطحی یا چندسطحی استفاده میشه اما من بیشتر برای بازاریابی تک سطحی دیدم چون توی بازاریابی چند سطحی شما مشتری رو به سایت شرکت یا همون فروشنده محصولات و خدمات ارجاع میدی در صورتی که توی بازاریابی چندسطحی در ایران شما محصول رو اول خودت میخری بعد اگه تونستی با اون قیمت و کیفیتی که داره میفروشی! که همونطور که واضح هست شما چیزی رو به سایت کسی(شخص حقیقی) یا شرکتی(شخص حقوقی) ارجاع ندادی. اما اگه بخوایم ارجاع رو از نظر جذب نماینده فروش در نظر بگیریم، شما توی بازاریابی چندسطحی یا همون نتورک مارکتینگ، افراد رو برای ثبت نام باید به سایت شرکت خودتون ارجاع میدی تا مراحل ثبت نام و تنظیم قرارداد حقوقی و… طی بشه. سایت های PTC یا کلیکی که مخفف Pay to Click هستن هم از نوع بازاریابی تک سطحی هستن و شما یا افراد رو به صورت مستقیم جذب این سایت ها که خدمات تبلیغات و آگهی ارائه میدن ارجاع میدی و یا از خود ادمین سایت تعدادی زیرمجموعه رو مثلا ۱۰۰۰نفر اجاره یا Rent میکنی و پولشونو بهش میدی که این سایت ها ۹۰درصدشون اسکم یا کلاهبردار (Scam) هستن و توصیه نمیشن عضوشون بشین. امیدوارم فرق بین این کلمات رو از تحقیقات و مطالعات زیادی که بنده در این زمینه و موضوعات داشتم متوجه شده باشین و برای بنده دعایی بکنید یا برای آمرزش اموات ما صلوات و فاتحه ای ختم کنید 🙂 باتشکر

    1. مهدی کریمی اصل گفت:

      اللهم صل علی محمد و آل محمد. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین….ولا الضالین
      شوخی کردم آقا مصطفی. ممنون که وبسایت ما رو مورد عنایت خودت قرار دادی و ممنون که اطلاعات مفیدت رو با سایرین به اشتراک گذاشتی.

    2. فرهاد گفت:

      ممنون از مثال خوبتون دوست عزیز اگه امکانش هست لطفأ بازاریابی شبکه ای رو هم به این واضحی توضیح بدید

  6. مجید گفت:

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید
    میخواستم بدونم داستان شرکتهای تک سطحیslm که به صورت چند سطحی میتونی پورسانت بگیری چیه ، یعنی از لول های پایین تر بدون محدودیت میتونی پول در بیاری و اینکه مجوزشون مجوز کسب و کارهای مجازیه

    ممنون میشم توضیح بدین

    1. مهدی کریمی اصل گفت:

      سلام مجید عزیز
      فکر کنم منظورتو درست نگرفتم. اما تا حدی که فهمیدم جواب میدم.
      اگر یه شرکت چندسطحی پورسانت بده خب دیگه نمیشه بهش گفت تک سطحی، حتی اگر خودش هم بگه من تک سطحی هستم!
      تا اونجایی هم که من میدونم مجوز کسب و کارهای مجازی، ربطی به نحوه ی پورسانت دادن شرکتها نداره.
      البته اگر منظورت روش بازاریابی ارجاعی (referral marketing) باشه که بعضی از شرکتها از اون استفاده میکنن، اون هم ربطی به فروش مستقیم و نتورک نداره حتی اگر چندسطحی پورسانت بدن. چون بازاریاب های ارجاعی محصولات شرکت رو نمی خرند در حالیکه فروشندگان مستقیم، ابتدا محصولات شرکت را می خرند و بعد دوباره آنها را می فروشند.
      نمیدونم تا چه حد بدردت خورد اما اگر لازم بود کمی بیشتر توضیح بده تا بهتر بتونم منظورت رو بفهمم.
      کامیاب باشی

  7. هادی گفت:

    تشکر. خوب بود، ولی آخر نگفتید تفاوت بازاریابی شبکه ای و بازاریابی چندسطحی چیه.

    1. مدیر سایت سایت گفت:

      سلام هادی جان-ببخشید دیر شد.
      من فکر میکنم در مقاله بالا توضیحات کافی بوده اما باز هم بطور خلاصه اینجا میارم:
      – وقتی میگیم فلان شرکت داره از بازاریابی چندسطحی استفاده میکنه، بیشتر میخواهیم نوع پورسانت دهی شرکت رو نشون بدیم. یعنی میخواهیم بگیم اون شرکت به بازاریابهاش از سطوح پایینتر سازمانشون هم پورسانت میده (و مثلا تک سطحی نیست). اما وقتی میگیم فلان شرکت، از بازاریابی شبکه ای استفاده میکنه، بیشتر میخواهیم نوع فروش و مشتری یابی شرکت رو نشون بدیم. یعنی میخواهیم بگیم که فروشنده ها و بازاریابای اون شرکت بجای تبلیغات و فروش به مغازه ها، به دوستان و آشنایان خودشون می فروشند.
      بنابراین میتونیم بگیم بازاریابی چندسطحی، یک روش پورسانت دهی به فروشندگان است. در حالیکه بازاریابی شبکه ای، یک روش مشتری یابی و فروش است.
      هرچند، همونطور که در بالا هم توضیح دادم چون همه ی نتورکرها (تقریبا بدون استثنا) این دو واژه رو بجای همدیگه استفاده میکنند ما هم این دو واژه رو یکی میگیریم. یعنی وقتی میگیم بازاریابی چند سطحی یا بازاریابی شبکه ای، منظورمون همون نتورک خودمون هست.
      (هر چند در بحث های حرفه ای که داخل شرکتهای نتورکی پیش میاد بارها دیده ام که همین مسامحه باعث ایجاد سوئ تفاهم میشه)
      امیدوارم که تونسته باشم منظورم رو برسونم.
      کامیاب باشی

  8. زهرادارابی گفت:

    سلام.من تو شرکت ای نوتی فعالیت دارم.و از نظر شرکت و مجوز اوکی هستند.والان جزو شرکت های دانش بنیانه.پورسانت دهیشم چند سطحیه همراه با فروش مستقیم

    1. حنیف گفت:

      سلام آینوتی میگه من دایرکت سلینگ هستم اما به صورت چند سطحی داره پورسانت دهی میکنه در قالب سهام، و برای اینکار مجوزی نداره، پس این شرکت فعالیت مجاز نیست اما داره با اسم دایرت سلینگ کار میکنه، مجوز خاصی نداره، فقط عضو اتحادیه هست و جواز کسب، که داشتن اینها سند برای فعالیت شبکه ای نیستن

      1. قاسم عسکرزاده گفت:

        سلام.تو ایران به نتورک خدمات مجوز پورسانت در چند سطح داده نمیشه و فقط به کالای فیزیکی میدن که اونم تقریبا یکساله که شده سه سطح به دستور وزارت صمت
        آی نوتی در یک سطح به شما پورسانت میده از آموزش فروش بهتون پاداش میده

        شرکتهایی مثل خوشگوار بهنوش و…. هم به همین صورته. شما یک درصد مشخص پورسانت میگیری و از طرح های پاداش مدیریتی هم بهره مند میشی. پاداش چیزیه که خود شرکت میده و همه هم میتونن بدن حالا هرکی طبق فرمول و سیاست کاری خودش. مثلا توبهنوش شما از ۹۰هزار بطری بیشتر میفروختی ۲درصد بیشتر میگرفتی یا هدف کلی همه باهم میزدن پاداش بیشتری میگرفتن و طرح های ماهانه سکه و ….
        پورسانت: درصد مشخص
        پاداش:نا مشخص و از محل درآمد شرکت
        این دو باهم متفاوتن
        اگر از سطح دو به بعد را براتون مشخص میکرد که هر سطح چند درصد دقیق میگیرید اونوقت میشد بازاریابی چندسطحی🙂 که باید پروانه شو میگرفت.
        همه مجوزها را هم داره و رای کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای هم داره.
        شبکه ۴ و ۶ و نسیم هم مصاحبه و معرفی شرکت انجام شده و دوست عزیز این شرکت ۸ سالشه و ۳ ساله طرح آی نوتی استارت زده و کلی ارگان دولتی و شرکت بزرگ و کوچک از کل کشور دارن از خدماتش استفاده میکنن. از سال جدید هم در چندین اوپراتور کشور های همسایه استارت همکاری میخوره
        و باز هم تاکید میکنم که اگر از سطح دو به بعد شما را مشخص کنن که چنددرصد دقیق پورسانت میگیرید باید مجوز بازاریابی چندسطحی گرفت
        اما وقتی میگن یک سطح پورسانت مابقی پاداش آموزش نا مشخص نیازی به مجوز بازاریابی شبکه ای نیست.

        موفق باشید🙂

    2. قاسم عسکرزاده گفت:

      سلام.آی نوتی در یک سطح به شما پورسانت میده از آموزش فروش بهتون پاداش میده
      پورسانت: درصد مشخص
      پاداش:نا مشخص و از محل درآمد شرکت
      این دو باهم متفاوتن
      اگر از سطح دو به بعد را براتون مشخص میکرد که هر سطح چند درصد دقیق میگیرید اونوقت میشد بازاریابی چندسطحی🙂

  9. M گفت:

    سوال من تو یه شرکت خدماتی دارم کار میکنم ک یکبار خریده ینی هر نفر یبار خرید میزنه از نوع پلن باینری و از هر نفر هم یکبار میتونیم پورسانت بگیریم ب صورت تک سطح اما از شبکه هم پورسانت میده منتها از شبکه به صورت پاداش بودجه اموزشی پورسانت پرداخت میکنه ینی شرکت گفته بجای اینکه اموزشیار بیارم خدماتو اموزش بده ب بازاریابام ۵۵۰ تومن پاداش بودجه اموزشی میدم ینی چیزیه ک شرکت دوس داره خودش میده چون خدمات شرکت اموزش میخاد… اما ب صورت تک سطح ینی از لول یکم یبار پورسانت میگیرم از لول هزارمم یبار حالا میگن ما اصن ربطی ب بازاریابی شبکه ای نداریم و بازاریابی شبکه ای نیسیم چون تعریف بازاریابی شبکه ای تو وزارت ینی محصول مصرفی داشتن ک ما نداریم پس ربطی نداریم ب بازاریابی شبکه ای ک بخایم مجوز بازاریابی شبکه ای بگیریم چون چند سطحی نیسیم و از مجموعه پاداش بودجه اموزشی میدیم و تک سطحی هسیم و وزارت مارو ارجاع داده ب قسمت کسبو کار اینترنتی و همه مجوزا و پروانرو دارن…ایا فعالیت ایرادی نداره؟

    1. مدیر سایت سایت گفت:

      سلام M عزیز
      با توجه به تجربیات من، متاسفانه شما در حال فعالیت در یک پیرامید کامل هستید. متاسفانه (به اصطلاح) مدیران شرکت شما، یک سیستم پیرامیدی راه انداختند و از عدم آگاهی شما دارند سوء استفاده می کنند.
      اولا که باید از وزارت، مجوز میگرفتند اما چون خودشون میدونستند که وزارت، یه شرکتهای اینچنینی مجوز نمیده (چون پیرامیدی هستند) به همین دلیل سراغش نرفتند. و چون مجوز ندارند غیرقانونی هستند.
      ثانیا میتونید به مقالات مربوط به پیرامید مراجعه کنید تا بفهمید که فعالیت شما چطور در دسته ی پیرامیدی ها قرار میگیره.
      و در نهایت اگر هم براتون سخته که تشخیص بدید فعالیت شرکت شما کلاهبرداری هست یا نه، باید بدونید که اصلا دلیل ایجاد سازمانهایی مثل اصناف، این است که اونها بجای ما، بررسی کنند و اگر مشکلی در یک شرکت دیدند بهش مجوز فعالیت ندهند که به شرکت شما هم نداده اند و بنظر من فعالیت شما در اون شرکت میتونه براتون زیان آور باشه.
      کامیاب باشی

  10. محمدزاده گفت:

    سلام مطالب باید غنی تر داده شود من چندین بار تفاوت باینری و mlm رااز محتویات بررسی کردم و جواب سالم را دریافت نکردم .رشد عرضی یا رشد عمقی را بیان بفرمایید کدام بهتر است ?

    1. مدیر سایت سایت گفت:

      سلام جناب محمدزاده ی عزیز
      شرمنده که غنای مطالب کمتر از انتظار شماست. انشاالله در آینده بیشتر روی مطالب کار می کنیم.
      در مورد تفاوت باینری و mlm: باید بدانید که mlm، پلن های پورسانت دهی مختلفی دارد از جمله: پلن باینری، پلن uni level، پلن break away و سایر پلن ها. بعبارت دیگر باینری، یکی از روشهای پورسانت دهی در mlm است. البته این سوء تفاهم بیشتر توسط گلدکوئستی ها ایجاد شد. چون آنها باینری کار می کردند و وقتی با چند شرکت mlm با پلن های غیر باینری برخورد کردند برای اینکه بگویند ما با آنها تفاوت داریم به اشتباه گفتند که ما باینری هستند و آنها mlm. در حالیکه باید می گفتند ما پیرامید (کلاهبرداری) کار میکنیم و آنها mlm. بگذریم.
      و در مورد رشد عرضی و عمقی: کاملا به این بستگی دارد که پلن پورسانت دهی شما به کدامیک از این دو نوع رشد، بیشتر و بهتر پورسانت می دهد. مثلا در پلن های باینری، فقط باید به فکر عمق باشید چون رشد عرضی اصلا معنا ندارد. چون نه اجازه رشد عرضی می دهند و نه پورسانتی می دهند. یا در یک پلن uni level، که مثلا فقط تا ۵ سطح پایینتر به شما پورسانت می دهد، خب نباید به فکر بیشتر از ۵ سطح در عمق باشید و باید بیشتر به فکر رشد عرضی باشید. اما در مورد پلن های ایرانی، معمولا به رشدهای عمقی پورسانتهای خیلی خوبی می دهند چون هنوز بیشترشان نتوانسته اند فرهنگ رشد عرضی را جا بیاندازند.
      اگر نتوانستم منظورتان را بفهمم یا منظورم را برسانم سوالتون رو دقیقتر بفرمایید تا شاید باز هم بتونم کمکی بکنم.
      کامیاب باشید

  11. ابوالفضل گفت:

    سلام
    آیا ریفرال مارکتینگ میتونه عضو گیری کنه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام ابوالفضل جان
      معمولا در ریفرال مارکتینگ، عضوگیری انجام نمیشه. اما این به این معنی نیست که شما نمیتونید این کار رو انجام بدید. منظورم اینه که مدلهای کسب و کار، «وحی مُنزل» نیستند و شما میتونید بسته به هدف و نیازتون، مدلها رو تغییر بدید. در حال حاضر، عضوگیری بخاطر جذابیتی که داره در خیلی از مدلهای کسب و کار وارد میشه.

  12. شهاب گفت:

    با سلام
    من زیاد سررشته ندارم و مبتدی ام
    یه سوال داشتم
    آی نوتی ۲تا رده شغلی داره
    ۱- کارشناس فروش : که بصورت بازاریابی تک سطحی عمل میکنه و ۳۰ درصد از فروش واسه خودشه
    ۲- مدیر فروش: که کارش اینه به کارشناس فروش آموزش میده و واسه خودش تیم درست میکنه. و با فروش محصول توسط هر یک از کارشناس های زیرمجموعه اش، ۱۵ درصد از فروش برای مدیر فروش هست. اینم تعریف بازاریابی چند سطحی هست
    ۵۵ درصد هم واسه شرکت هست.
    الآن این شرکت که به هر ۲ صورت عمل میکنه، تک سطحی هست یا چند سطحی؟
    ممنون

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام آقا شهاب عزیز
      امیدوارم یه روزی یه حرفه ای تمام عیار بشی توی این صنعت…
      ۱- معمولا همه شرکت های چندسطحی، ابتدای پلن شون، یه پورسانت تک سطحی دارند. به این معنا که افراد میتونن بدون عضوگیری و فقط با خرید محصولات شرکت و فروش آنها به مشتریان، سود تک سطحی دریافت کنند. پس اینجوری نتیجه گیری می کنم که به این شرکتها (حتی با اینکه پورسانت تک سطحی هم دارند) میگن شرکت های چندسطحی.
      ۲- در مورد پلن چندسطحیش هم، اگر فقط مدیر فروش ها بتونن زیرمجموعه( یعنی همون کارشناس) داشته باشن و کارشناس ها نتونن زیرمجموعه داشته باشن، بنظر من به این نمیگن چند سطحی! در واقع این یه پلن دو سطحیه. اما اگر کارشناس ها هم بتونن زیرمجموعه داشته باشن و از اون زیرمجموعه ها پورسانت بگیرند اونموقع پلنش میشه چند سطحی
      معمولا پلن های فروش، وقتی از سه چهار سطح بیشتر پورسانت میدن، بهشون میگن چندسطحی… وگرنه خیلی از بیمه ها و املاکی ها پلن های فروش سه چهار سطحی دارند و کسی به اونها گیر نمیده که چرا مجوز بازاریابی چندسطحی ندارید
      اگر جاییش گنگ بود بگید دوباره توضیح بدم
      کامیاب باشید

      1. شهاب گفت:

        بسیار ممنونم از لطفتون. دم شما گرم که اینقد واسه ما وقت میذارید

        1. مدیر سایت گفت:

          قربان شما… وظیفه س.

  13. مهدی گفت:

    بازاریابی که با فزایش شکبه و زیر مجموعه مقدار سود و پورسانت دهی کمتر میشه مثلا سطح اول هر نفر ۲۰ درصد سطح دوم هر نفر ۱۰ درصد چه نوع بازاریابی هستش؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام مهدی عزیز
      چون در این فعالیتی که شما فرمودید افراد از بیش از یک سطح از سازمان زیرمجموعه شان پورسانت دریافت می کنند پس میشه گفت دارند بازاریابی چندسطحی کار می کنند که به زبان خودمون میشه همون نتورک.
      و بد نیست بدونید که مقدار درصدها نقشی در تعیین نوع فعالیت نداره یعنی چه ۲۰ درصد چه ۱۰ درصد چه ۵ درصد، فرقی نمیکنه.

  14. رسول گفت:

    سلام خواهشا جوابمو بدید .
    من دارم تو شرکت آی نو تی فعالیت میکنم و شرکت شبکه ای کار میکنه انا به جای پورسانت سهام آموزش یا همون سهام میده .
    این پاداش و پورسانت فرقش چیه و اینکه شرکت مجوز بازاریابی نداره و اینکه من تو شهر دیگه ام و لیدرم و شرکت تو تهران امکان اینکه از من شکایتی بشه برای اینکه شرکت مجوز بازار یابی نداره یا تقلب هست؟؟؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام آقا رسول عزیز
      متاسفانه خیلی از شرکت های ایرانی برای اینکه بیخیال مجوز گرفتن بشن از اسم های دیگه ای استفاده میکنن تا یه جوری اعلام کنن که ما نیازی نداریم که مثلا از فلان سازمان یا ارگان مجوز بگیریم. و این باعث میشه که خیلی از نتورکرهایی که با این شرکتها همکاری میکنن در آینده دچار مشکل بشن و اعتبارشون خراب بشه.
      من فقط این رو میتونم خدمتتون بگم که با توجه به تجربه ای که من دارم اگر شرکت شما به شما (به عنوان بازاریاب یا هر اسم دیگه ای میذاره)اجازه میده که بازاریاب های دیگه ای به شرکت معرفی کنید و از فعالیت اونها بصورت چندسطحی، چیزی نصیبتون میشه (حالا پول باشه سهم باشه یا اصلا کلوچه باشه!) پس در واقع شما دارید بازاریابی چندسطحی یا همون بازاریابی شبکه ای کار می کنید و شرکتتون باید از کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای در ایران، مجوز داشته باشه.
      حالا اینکه چرا بعضی از شرکت های متخلف سالها دارند کار می کنن و کسی بهشون گیر نمیده، این خیلی خطرناکه. چون اگر در ابتدای کار و وقتی هنوز افراد زیادی درگیر کار نشدند اگر جلوش گرفته بشه خیلی بهتره تا اینکه پس از سالها و درگیر شدن افراد بسیار زیاد، بهش گیر بدن و کلی آدم از نون خوردن بندازن. مثل اتفاقی که برای شرکت تلفیق افتاد.
      دیگه تصمیمش با خودتون هست . یعنی خودتون میتونید بفهمید که کاری که شرکت شما داره انجام میده نتورک هست یا نه و آیا باید مجوز بگیره یا نه.
      اما در مورد شکایت، معمولا تا وقتی که مشکلی برای فرد خاصی ایجاد نکرده باشید معمولا کسی از شما شکایت نمیکنه چون دنبال دردسر الکی نمی گرده. اما اینکه شرکتی داره غیرقانونی کار میکنه یعنی مجوز نداشته باشه، بله این امکان هست که هر لحظه کسی شکایت بکنه که این شرکت داره بدون مجوز فعالیت کار میکنه و از مجری قانون بخواد که جلوی فعالیتش گرفته بشه.

      1. فاطمه گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        خداقوت بابت تمام مطالب مفیدی که تو سایت میذارید و انقدر سساده و شیوا بیان میکنید..
        میخواستم بپرسم اگه میشه شما نظر خودتون رو با توجه به گفته ها و شنیده ها و تحقیقاتتون درباره شرکت آی‌نوتی میشه بیان کنید؟
        چون از طرفی تو مقاله گفته شده دایرکت سلینگ از لحاظ حرفه‌ای با فروش مستقیم یکی نیستن .
        شرکت ماهم در عامه جا افتاده که بازاریابی هست در صورتی که در اصل دایرکت سلینگه ولی کاری که انجام میده بازاریابیه یه طورایی.
        و همچنین مجوزبازاریابی شبکه ای نداره اما هر مجوز دیگه ای که در این زمینه لازم باشه رو بهش دادن.
        حالا نظر شخصی خوده شما چیه؟؟؟کار آینده داری هست این کار؟؟؟

        1. مدیر سایت گفت:

          سلام فاطمه خانم
          وقت شما هم بخیر و سلامتی
          ممنون و خدا رو شکر که مطالب به درد شما خورده…
          فقط ذکر این نکته در شروع مهم است که در مقاله نگفتیم که دایرکت سلینگ با فروش مستقیم فرق داره. بلکه گفتیم که دایرکت سلینگ (یا همون فروش مستقیم) با بازاریابی مستقیم (یا همون دایرکت مارکتینگ) فرق داره.
          و اما در مورد شرکت آی نوتی و یا هر شرکت دیگه ای، همونطور که در جای جای وبسایت ذکر کردیم، ما هیچوقت بطور مستقیم در مورد شرکت خاصی نظر نمیدیم تا شبهه ای برای دوستان نتورکر پیش نیاد که ما داریم از فلان شرکت پول می گیریم که یه شرکت دیگه رو بکوبیم.
          و به همین دلیل سعی کردیم مقالات رو طوری مطرح کنیم که خود دوستان بتونن با مطالعه ی اونها نتیجه گیری بکنن.
          اینکه یه شرکت، خودش اسم فعالیتش رو چی میذاره، مهم نیست، بلکه اینکه در یک کشور، چه اسمی برای اون فعالیت میذارن، مهمه.
          اگر شرکت آی نوتی یا هر شرکت دیگه ای، به شما اجازه میده که ثبت نام کنید و از محصولات و خدماتش استفاده کنیدو در ضمن، از فروش محصولات و خدماتش به شما پورسانت میده و همینطور به شما اجازه میده که افراد جدید رو جذب کنید و از فعالیت اونها هم به شما پورسانت یا حقوق یا پاداش میده، پس (با تعریف داخل ایران) داره «بازاریابی شبکه ای» کار میکنه و بنابراین نیاز داره تا از اصناف، مجوز نتورک دریافت کنه.
          اما اینکه چرا یک سری شرکت ها با این مشخصات دارند کار می کنند و مجوز نتورک هم ندارند و چرا کسی بهشون گیر نمیده، از عجایب زندگی در ایران ه!
          اما بنظر من، اگر شرکتی شرایط بالا رو داره و مجوز نتورک رو دریافت نکرده، بهتره که باهاش همکاری نکنید چون معلوم نیست که کی میان سراغتون و نتایج سالها زحماتتون رو یک شبه بر باد میدن!
          امیدورام این توضیحات تا حدی روشنگر باشن وگرنه باز هم در خدمتم اگر سوالی هست…
          کامیاب باشید

  15. mahdi گفت:

    سلام و درود
    من با یه شرکت خدماتی استارت زدم و تازه تاسیسه
    میگه تک سطحی هستم و فقط به سطح یکم پول میپردازم (در قالب امتیاز مثلا میگه این دستت ۵۰ امتیاز یا ۵۰ نفر داره و ان تومن بهت هدیه میدم )و حالا این وسط برای کسایی که تلاش میکنند هدیه در نظر میگیرم ، ولی این هدیه در قالب آوردن زیرمجموعه پرداخت میشه ، درحالیکه میگه تک سطحیه ، و یه دفعه گیر دادم من اما گفتن ما پروانه کسب داریم از کسب و کار های مجازی
    من یه ذره گیج شدم اگر میشه راهنماییم کنید ، و آیا ادامه فعالیت در این شرکت بنظرتون درست هست؟
    و پولم رو اگر بخوام یا باید از خدماتی که خریدم استفاده کنم یا جایگاهم رو واگذار کنم.

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام آقا مهدی عزیز
      هر شرکتی که به هر طریقی پورسانت چندسطحی یا پاداش چندسطحی یا هدیه چندسطحی (یا هر اسم مسخره ی دیگه ای که خودش میذاره) رو به بازاریاباش بپردازه، در ایران نتورک محسوب میشه و باید از کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای، مجوز دریافت کنه وگرنه غیرقانونی محسوب میشه. بنابراین اصلا مهم نیست که خودشون چه اسمی روی خودشون میذارن، بلکه این مهمه که دارند چجوری فعالیت می کنند.
      شرکتهایی که بصورت چندسطحی کار می کنند اما مجوز نمی گیرنددر واقع دارند در حق بازاریاباشون خیانت می کنند. چون بازاریاب ها به اونها بابت قانونی بودن کار، اعتماد کردند، در حالیکه شرکت با مجوز نگرفتنش در واقع داره بازاریاب ها رو در خطر بزرگی قرار میده. این خطر که هر لحظه امکان داره که جلوی فعالیت شرکت گرفته بشه و تمام زحمات چند ساله ی بازاریاب ها به باد بره.
      در ضمن، اون پروانه کسب از کسب و کارهای مجازی برای شرکت شما لازم هست اما کافی نیست! یعنی اینکه باید مجوز بازاریابی شبکه ای هم از کمیته نظارت داشته باشه.
      بنظر من ادامه ی فعالیت با شرکتی که آینده بازاریاب هاش براش اهمیتی نداره، عاقلانه نیست.
      در مورد انصراف هم، اگر خدماتش خوب و به صرفه هست(که بعید می دونم!) از خدماتشون استفاده کنید در غیراینصورت جایگاهتون رو واگذار کنید.
      کامیاب باشید
      و
      سالم و سلامت در پناه حق

  16. بهاره گفت:

    سلام من تمام مقاله‌رو خوندم نظرات و پاسخ‌هارو هم خوندم اما آخرش متوجه نشدم که برای شرکت‌های خدمات که کالا محور نیستند میشه در ایران مجوز بازاریابی گرفت یا بکل اصلا مجوز بهشون داده نمیشه

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام بهاره خانم عزیز
      ممنون که حوصله کردی و مقاله و نظرات رو خوندی. اما از اول هم قرار نبود که در این مقاله به موضوع مجوز در ایران بپردازیم.
      با این وجود، محض اطلاع شما، لازمه که بگم در ایران، فعلا یعنی پایان سال ۱۴۰۰، به هیچ شرکتی که قصد ارائه خدمات داره، مجوز بازاریابی شبکه ای داده نشده.
      یعنی فعلا به شرکتهای خدماتی، مجوز نتورک داده نمیشه. به همین دلیل هم هست که در چند سال، شرکتهای خدماتی برای فریفتن بازاریاب هاشون اینجوری اعلام کردند که ما اصلا نتورک نیستیم. یعنی لازم نیست که مجوز نتورک بگیریم. که البته نتورک هستند وباید مجوز نتورک هم بگیرند.
      متاسفانه دود این دعواها بیشتر به چشم نتورکرها خواهد رفت.
      امیدوارم به زودی به خدمات هم مجوز نتورک داده بشه.
      کامیاب باشید

  17. علی اصغر ضابطیان گفت:

    سلام شرکت آینوتی یک شرکت چند سطحی که در زمینه خدمات کار می کنه و مثل شرکتهایی که محصول محور هستن نیست چون خدماتش تاریخ انقضا نداره انبار نیاز نداره و این خدمات برای رشد کسب وکارها مفید چون از بدو خرید خدمات در اختیار خود مشتری قرار میگیره و میتونه اطلاعاتش ویرایش کنه ارتباط دوطرفه با مشتری داشته باشه سبد خرید داشته باشه ویترین محصول و خدماتش رو داشته باشه لینک مسیریابی برای مشتریان داشته باشن در کدهای ussd میتونن نظر سنجی و قرعه کشی واتصال به وب سرویس و قابلیت ذخیره شماره مشتری پرداخت آفلاین تا ۲۰۰ هزار تومن نوبت گیری وکاربردهای دیگه رو داشته باشن
    یکی از خدمات شرکت هم که بتازگی اضافه شده اینما که همانند یوتویوپ وآپارات عمل می کنه و حتی بهتر از اونها درآمدزایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید