مقالات

تفاوت بازاریابی ارجاعی، بازاریابی مشارکتی و بازاریابی شبکه ای

تفاوت بازاریابی ارجاعی مشارکتی و شبکه ای

شرکت های مختلفی هر روزه از روش های متفاوتی برای بازاریابی محصولات و خدماتشان استفاده می کنند و هر کدام برای روش خودشان اسم هایی استفاده می کنند که عموما باعث سردرگمی می شود. این مقاله را برای پاسخ به این پرسشها آماده کرده ایم: تفاوت بازاریابی ارجاعی، بازاریابی مشارکتی و بازاریابی شبکه ای در چیست؟ اگر بازاریابی ارجاعی کار کنیم آیا نیازی به اخذ مجوز از اصناف داریم؟ چه شرکتهایی برای فعالیت شان در ایران، باید از صنف بازاریابی شبکه ای ایران مجوز بگیرند؟

اسم فعالیت مهم نیست، نوع فعالیت مهم است!

اگر مشابه فعالیت شما در قانون تعریف شده باشد دیگر مهم نیست شما چه اسمی بر آن بگذارید چون اسم قانونی اش مشخص است و قاعدتا باید از سازمان مربوطه مجوزهای لازم را بگیرید. یعنی نمی توانید صرفا با یک تغییر اسم، سر قانون را کلاه بگذارید (هرچند شاید بتوانید چند صباحی سر مردم کلاه بگذارید.) منظورم این است که از این به بعد اگر با شرکتی برخورد کردید که ادعا می کند مثلا ما داریم بازاریابی فلان را کار می کنیم، شما با اسم آن کاری نداشته باشید بلکه به نوع فعالیتش نگاه کنید و آن را با تعریف بازاریابی شبکه ای در ایران مقایسه کنید. به همین دلیل بهتر است اول با تعریف بازاریابی شبکه ای آشنا شویم تا ببینیم چه نوع فعالیتی در این تعریف می گنجد.

تعریف بازاریابی شبکه ای در ایران

در «آیین نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای»، فعالیت «بازاریابی شبکه ای» اینگونه تعریف شده است:

«بازاریابی شبکه‌ای، یک روش فروش محصول است که شرکت بازاریابی شبکه ای از طریق وبسایت خود افرادی را به عنوان بازاریاب و به دور از مکان ثابت کسب برای فروش مستقیم محصولات خود به مصرف کننده سازماندهی می کند، به نحوی که هر بازاریاب می تواند با معرفی بازاریاب دیگر به عنوان زیرمجموعه خود با ایجاد فروش گروه چندسطحی موجب گسترش و افزایش فروش گردد.»

همانطور که متوجه شده اید، در این تعریف ۲ ویژگی مهم وجود دارد:

۱- خریدار، می تواند خودش اقدام به بازاریابی محصولات شرکت کرده و پورسانت بگیرد. (فروش محصولات)

۲- خریدار، می تواند بازاریاب جذب کند و از فعالیت آنها پورسانت بگیرد. (جذب بازاریاب)

با توجه به این تعریف، هر فعالیتی در ایران انجام شود که در آن، خریداران بتوانند محصولات را بفروشند و بتوانند گروه فروش بسازند، باید از کمیته نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای، مجوز فعالیت دریافت کند چون شامل تعریف بالا می شود.

هر فعالیتی در ایران که در آن، خریداران بتوانند محصولات را بفروشند
و بتوانند گروه فروش بسازند، باید از کمیته نظارت بر عملکرد شرکت های
بازاریابی شبکه ای، مجوز فعالیت دریافت کند.

گول حرف های قلمبه سلمبه ی مدیران و لیدرهای ارشد را نخورید!

اصلا مهم نیست که مدیران یا لیدرهای اصلی شرکتها چه اسمی برای فعالیت شان انتخاب می کنند بلکه نکته مهم نوع فعالیتی است که انجام می دهند. اگر نوع فعالیت شان در تعریف بالا بگنجد باید مجوز دریافت کنند وگرنه با مجری قانون طرف هستند. معمولا مدیران فاسد و لیدرهای اطرافشان، با استفاده از نامگذاری های مختلف و پیچیده کردن پلن های درآمدی سعی دارند تا نوع فعالیت شان به راحتی شناسایی نشود. اما شما باید این موضوع را جدی بگیرید! چون در بسیاری از کشورها از جمله ایران خودمان مجریان قانون، در شروع کار به شرکتهای غیرقانونی گیر نمی دهند بلکه زمانی گیر می دهند که حسابی رشد کرده اند (مثل مورد شرکت های «اَبَرتجارت» و «تلفیق هنر»). اما آن موقع نتیجه زحمات چند ساله شما بر باد می رود. پس لطفا سرتان را مثل کبک داخل برف فرو نبرید… این موضوع جدی است! پای عمر و جوانی و سالها سختی و مشقت در میان است.

قانونی/غیرقانونی  یا  سالم/ناسالم

بحث بالا در مورد قانونی یا غیرقانونی بودن یک فعالیت نتورکی بود. یعنی اگر شما برای فعالیت تان مجوز دریافت کرده باشید کارتان قانونی است وگرنه دارید غیرقانونی کار می کنید و باید تبعاتش را بپذیرید. اما باید بدانید که قانونی بودن یا نبودن ربطی به سالم یا ناسالم بودن ندارد!

بنظر من سالم یا ناسالم بودن یک فعالیت، موضوع مهمتری است. چون قانونی یا غیرقانونی بودن، با یک مجوز، تکلیفش روشن می شود اما تشخیص سالم یا ناسالم بودن همیشه به این راحتی نیست. می توانید برای فهم چگونگی تشخیص فعالیت های نتورکی سالم و غیرسالم به پست زیر از کانال دایرکتور مراجعه کنید:
برنامه زنده کانال دایرکتور در اینستاگرام با موضوع بازاریابی ارجاعی و شبکه ای، رفع سوءتفاهم ها (بخش اول)

خب حالا می رسیم به تعریف بازاریابی ارجاعی و مشارکتی و شباهتها و تفاوت های آنها با بازاریابی شبکه ای.

بازاریابی ارجاعی Referral Marketing

اگر یک شرکت، از خریدارانش بخواهد که محصولاتش را بین دوستان و آشنایان شان تبلیغ کنند و آنها را تشویق به خرید کنند، می گوییم آن شرکت برای مشتری یابی، از روش بازاریابی ارجاعی استفاده کرده است. قاعدتا شرکت مزبور برای خریدارانی که این کار را انجام بدهند برنامه های تشویقی دارد مثل کوپن تخفیف دیجی کالا یا سفر رایگان اسنپ و …

بازاریابی مشارکتی  Affiliate Marketing

 اگر یک شرکت، از افراد عادی (که لزوماً خریدار شرکت نیستند) بخواهد که محصولاتش را بین شبکه ی مخاطبان شان (که لزوماً دوستان و آشنایان شان نیستند)، تبلیغ کنند و آنها را تشویق به خرید کنند، می گوییم آن شرکت برای مشتری یابی، از روش بازاریابی مشارکتی استفاده کرده است. قاعدتا شرکت مزبور برای افرادی که این کار را انجام بدهند برنامه های درآمدزایی و پورسانت دهی دارد مثل درصدی از فروش محصولات یا پاداش یا …

مثال. تفاوت بازاریابی ارجاعی و مشارکتی

فرض کنید من یک عطر جدید از دیجی کالا می خرم. سپس از دیجی کالا ایمیلی دریافت می کنم که به من می گوید اگر تا یک ماه دیگر، از بین دوستان و آشناهایم افرادی را برای خرید این عطر به وبسایت دیجی کالا بفرستم، اولا هزینه ارسال عطر را از آنها دریافت نمی کند و ثانیا به من هم یک کوپن تخفیف ۲۰ درصدی اهدا خواهد کرد. در این حالت می گوییم که دیجی کالا از بازاریابی ارجاعی استفاده کرده است و من در نقش ارجاع دهنده بوده ام.

اما حالا فرض کنید من یک وبسایت راجع به سبک زندگی دارم که حدود ۱۰ هزار مخاطب دارد. اگر دیجی کالا از من بخواهد که تبلیغ عطرش را در وبسایتم بگذارم و به ازای هر فردی که از طریق لینک آن تبلیغ، وارد وبسایت دیجی کالا شده و آن عطر را بخرد، مثلا ۱۰ درصد از فروش را به من پورسانت بدهد، در این حالت می گوییم دیجی کالا از بازاریابی مشارکتی استفاده کرده است و من در نقش مشارکت کننده بوده ام.

همانطور که متوجه شدید، در هیچکدام از روش های بازاریابی ارجاعی و بازاریابی مشارکتی، حرفی از ساختن سازمان فروش چندسطحی به میان نمی آید. پس این، یکی از تفاوت های اساسی این روش ها با بازاریابی شبکه ای است (با توجه به تعریفی که در آیین نامه ی فوق الذکر آمده است.)

اگر بازاریابی ارجاعی کار کنیم آیا نیازی به اخذ مجوز بازاریابی شبکه ای از اصناف داریم؟

اگر شرکت تان مثل دیجی کالا، اسنپ و صدها شرکت دیگر، از روش هایی مثل بازاریابی ارجاعی یا مشارکتی استفاده می کند نیازی به اخذ مجوز بازاریابی شبکه ای ندارید. اما، اگر هر شرکتی به بازاریابان ارجاعی اش یا مشارکتی اش اجازه ساختن سازمان بازاریابی بدهد، آنوقت است که سر و کله کمیته نظارت پیدا می شود! چرا؟ چون ساختن سازمان چندسطحی و دریافت پورسانت از آنها، در حوزه ی وظائف و اختیارات «کمیته نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و کسب و کارهای مجازی» است و باید از آنجا مجوز بگیرید. چون در بازاریابی ارجاعی و مشارکتی و سایر روشهای مشابه، شما امکان ساختن سازمان فروش و دریافت پورسانت از محل فعالیت آنها را ندارید. اما حالا که می خواهید در این روشها، از پورسانت چندسطحی هم استفاده کنید پس لطفا پیه گرفتن مجوز را هم به تن تان بمالید!  (:

اگر می خواهید در بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی مشارکتی،
از پورسانت دهی چندسطحی استفاده کنید، باید از کمیته نظارت، مجوز بگیرید.

نتیجه

این مقاله را نوشتم تا جوابی به این سوال باشد: شرکتهایی که اخیرا با نام بازاریابی ارجاعی دارند فعالیتی شبیه بازاریابی شبکه ای انجام می دهند، تکلیف شان چیست؟ آیا باید مجوز بگیرند؟ آیا درست است که ما در این شرکتهای نامشخص و تعریف نشده فعالیت کنیم؟ نکند که یک روز مجری قانون، جلوی فعالیت شان را بگیرد؟

با توجه به توضیحات بالا، جواب مختصر به این سوالات این شد که:

۱- اگر شرکت مزبور، به بازاریابانش امکان ساختن سازمان فروش و دریافت پورسانت از آنها را می دهد، پس طبق قانون ایران، در تعریف بازاریابی شبکه ای می گنجد و باید از کمیته نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای، مجوز بازاریابی شبکه ای دریافت کند، در غیر اینصورت فعالیتش غیر قانونی قلمداد خواهد شود.

۲- در حال حاضر، کمیته نظارت، برای شرکتهای خدماتی مجوز فعالیت صادر نمی کند. یعنی شرکتهای خدماتی نمی توانند از طریق بازاریابی شبکه ای اقدام به بازاریابی خدماتشان بکنند. یعنی هیچ شرکت خدماتی اجازه ندارد که از بازاریاب هایش بخواهد برای خودشان سازمان فروش بسازند و پورسانت چندسطحی دریافت کنند.  

۳- نتورکر عزیز، لطفا کمی هوشمندی به خرج بدهید و گول اسم های دهان پر کن و تخصصی را نخورید و فقط به نوع فعالیت هر شرکت نگاه کنید. چون در نهایت از دیدگاه قانون، آنچه مهم است نوع انجام فعالیت است،  نه اسمی که ما بر آن فعالیت می گذاریم!

دوستانی که می خواهند کمی حرفه ای تر با این مفاهیم آشنا شوند می تواند به مقاله «تفاوت بازاریابی چندسطحی، بازاریابی شبکه ای و بازاریابی مستقیم» هم مراجعه کنند.

در ضمن، توضیحات ارائه شده در برنامه زنده اینستاگرام هم می تواند خیلی مفید باشد که در لینک زیر قابل دسترسی است:
برنامه زنده کانال دایرکتور در اینستاگرام با موضوع بازاریابی ارجاعی و شبکه ای، رفع سوءتفاهم ها(بخش دوم)

16 نظر در “تفاوت بازاریابی ارجاعی، بازاریابی مشارکتی و بازاریابی شبکه ای

  1. حمیدرضا عسکری گفت:

    سلام خدمت شما و ممنون از مطلب مفیدتان
    عرض کنم خدمتتون که مجوز بازاریابی ارجاعی شرکت بادران (baadraan.life) از “دبیرخانه هیئت عالی نظارت اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی” صادر شده، آیا این مجوز همان مجوز بازاریابی شبکه ای است و ساختن سازمان چند سطحی در این شرکت قانونی است؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت جناب عسکری عزیز
      قبل از اینکه نظرم رو اعلام کنم لازم میدونم که خدمتتون بگم که بنده کارشناس حقوقی اصناف یا مثلا کارشناس مورد تایید کمیته نظارت نیستم. پس نظری که میدم صرفا بر مبنای تجربه ای است که تا به امروز در صنعت نتورک ایران داشته ام که البته بیش از ۱۵ سال میشه.
      و اینکه واقعا دنبال این هستم که نتورکهای ایرانی خودشون رو درگیر کاری نکنند که بعد از چند سال زحمت و تلاش، تعطیل بشه و زحمات اونها رو بر باد بده..
      بگذریم…
      من در این مورد نظرم اینه که «موضوع اصلی مورد دعوا در مورد نتورک در ایران و خیلی از کشورهای دیگه، فقط و فقط در مورد پورسانت دهی چندسطحی ه.»
      بعبارت دیگه تقربیا نه در ایران و نه در کشورهای دیگه، کسی به فروش مستقیم تک سطحی یا هر کاری که به بازاریاب هاش پورسانت تک سطحی یا مثلا دو سه سطحی میده گیر نمیده. همه ی گیرها از اینجا شروع میشه که یک شرکت به بازاریاب هاش پورسانت چند سطحی(مثلا چیزی شبیه پلن های معمول نتورک ها) میده.
      و به نظر من هر شرکتی (چه نتورکی و چه غیرنتورکی؛ چه فروش مستقیم و چه فروش غیرمستقیم؛ چه اینوست و چه غیراینوست) اگر بخواد از پورسانت دهی چندسطحی استفاده کنه باید تحت نظر یک سازمان مرتبط، این فعالیت رو انجام بده؛ که در ایران فعلا اون سازمان مرتبط، کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای است.
      اگر بخوام منظورم رو روشنتر بگم اینطوری میشه که: بله؛ اگر در ایران، سازمانی برای پورسانت دهی چندسطحی وجود داشت، اونوقت شما میتونستید با یه مجوز از اون سازمان و یه مجوز از کسب و کارهای مجازی، کارتون رو قانونی پیش ببرید. اما چون ما در ایران فعلا سازمانی برای پورسانت دهی چندسطحی نداریم؛ و از طرفی نزدیکترین سازمان به این موضوع، کمیته نظارت هست، پس به نظر من اگر شما واقعا میخواهید حسن نیت و تعهد خودتون رو به بازاریاب هاتون نشون بدید، لازم است که این مجوز رو از کمیته نظارت بگیرید تا خدای نکرده با عمر و جوانی اینهمه نتورکر قمار نکرده باشید، مثل بلایی که بر سر امثال تلفیق اومد.
      در ضمن، با توجه به اینکه بادران اولین شرکت نتورک ایران بوده و تا به امروز در واقع در مورد بسیاری از موضوعات ناچارا نقش «جاده صاف کن» رو برای نتورک ایران رو بازی کرده و البته جای قدردانی داره؛ پس در این مورد هم باید به نظر من مثل همیشه شجاعت به خرج بده و قدم پیش بذاره و در مورد قانونی شدن این کار یه اقدام جدی انجام بده و صدالبته قاعدتا خودش هم بهره ی مناسبی میتونه از اول بودنش ببره انشاالله…
      ببخشید کمی طولانی شد…امیدوارم منظورم رو رسونده باشم…با این وجود اگر باز سوالی هست در خدمتم
      کامیاب باشید

      1. حمیدرضا عسکری گفت:

        ممنون از وقتی که گذاشتید و پاسخ کاملی که دادید
        توی سایت بادران لایف هم صحبتی از چند سطحی بودن نزده درحالی که فعالیتشون به صورت چندسطحی انجام میشه، شاید دلیلش همین موضوع مجوز باشه!

        1. مدیر سایت گفت:

          دقیقا زدی تو خال!…
          مهم نیست که شرکتها چی میگن، مهم اینه که چه کاری دارن انجام میدن.
          اما ظاهرا یه توافق نانوشته بین کمیته نظارت و شرکتهای نتورکی ایرانی اتفاق افتاده اون اینه که میتونن کارهایی رو انجام بدن که قانونی نیست اما نباید اون رو به صراحت اعلام کنن و بهتر اینه که اسمش رو هم عوض کنن!
          مثلا الان تقیبا همه شرکتها بیشتر از ۷ سطح پورسانت میدن اما ظاهرا بهشون گفته شده که به صراحت در بخشی از متن پلنشون عنوان کنند که ما بیش از ۷ سطح پورسانت نمیدیم.
          یا مثلا الان کلی شرکت دارن پورسانت باینری میدن اما قیافه پلن رو عوض کردند که مثلا آدمهای ساده ای که توی کمیته نظارت هستند نفهمند!!
          یا در مورد موضوع شرط تولیدکننده بودن برای گرفتن مجوز نتورک و سایر موضوعات…
          کامیاب باشی

  2. یگانه شریفی گفت:

    با سلام و عرض ادب .
    تشکر بابت ارائه ی مطالب مفید در بخش
    سوال اینکه چه عواملی در پیشرفت و گسترش بازاریابی شبکه (چند سطحی)می‌تونه تاثیر داشته باشه ؟
    به غیر از عوامل بدیهی مثل عضوگیری ؛محصول و…

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام خدمت خانم شریفی عزیز
      این سوال رو از دو جهت میشه در نظر گرفت:
      ۱- آیا شما این سوال رو از منظر یک مدیر شرکت نتورکی می پرسید. یعنی اینکه چه عواملی باعث موفقیت یک شرکت نتورکی میشه؟
      ۲- یا اینکه این سوال رو از طرف یک نتورکر دارید می پرسید. یعنی اینکه چه عواملی باعث موفقیت یک نتورکر میشه؟
      من فرض میکنم که شما سوال دومی رو پرسیدید: یعنی چه عواملی باعث موفقیت یک نتورکر میشه؟
      ۱- نگرش
      یعنی اینکه از نظر ذهنی و باورها، آیا آمادگی برای نتورک دارد یا نه. چیزهایی مثل اینکه
      – آیا تفاوت شغل و کسب و کار را می داند؟
      – دیدگاهش راجع به شکست خوردن چیست؟
      – حرف ها و نظرات اطرافیان چقدر برایش اهمیت دارد؟
      – آیا چیز بیشتری از زندگی می خواهد یا به آنچه دارد راضی است؟
      – صرفا به دنبال نتایج و خوشی های زودگذر است یا می تواند برای نتایج و لذات بلندمدت هم صبر کند؟
      – و…
      نگرش و باورها و دیدگاه یک فرد، نقش بنیادی در موفقیت وی ایفا می کند. البته ناگفته نماند که برخی از این نگرش ها در طول زمان و با فعالیت فرد، کم کم در وی ظاهر می شود. یعنی او پی می برد که برای موفقیت باید باورهایش را تغییر دهد…
      ۲- صاحبان شرکت
      قدرت یک شرکت و کیفیت محصولات آن مستقیما نتیجه ی شخصیت صاحبان آن شرکت است. (مخصوصا مدیر عامل و مدیران اصلی)
      در واقع مدیران در یک شرکت، چیزی را نمی سازند مگر خودشان را! یعنی اگر مدیران یک شرکت، پایبند به ارزشها و اصول مناسبی نباشند و قصد و نیت مناسبی از تاسیس آن شرکت نداشته باشند خیلی بعید است که بتوانند شرکت موفقی بنا کرده و حفظ کنند.
      ۳- محصولات شرکت
      اگر گزینه دوم درست باشد معمولا این گزینه هم درست می شود. اما با این حال چون گاهی اوقات ما نمی توانیم پی به نیات درونی مدیران شرکتها ببریم یا شناخت دقیقی از آنها نداریم می توانیم با نگاه کردن به خروجی کار آنها مثلا محصولاتشان تا حدی پی به شخصیت شان ببریم.
      محصولات یک شرکت نتورکی نقش حیاتی در ساختن و حفظ شبکه نتورکرها را دارد.
      اگر یک شرکت حتی صرفا «یک» محصول عالی و منحصر بفرد و ترجیحا مصرفی داشته باشد که مصرف کنندگان به آن نیاز داشته باشند کار نتورکرها از نظر فروش، خیلی راحت خواهد بود. یعنی براحتی مشتری مکرر پیدا می کنند و درآمد خیلی خوبی از ناحیه مصرف مکرر مشتریان نصیب شان می شود.
      در ضمن، یکی از روشهای اصلی «حفظ» یک سازمان نتورکی، محصولات متنوع و متمایز شرکت است. یعنی چه؟ یعنی اینکه وقتی شما سازمان تان را مثلا در یک شهر کوچک ساختید و تقریبابه اندازه ظرفیت آن شهر عضوگیری کردید حالا نوبت شرکت است که هر فصل و هر سال با ارائه ی محصولات جدید، متنوع، و رقابتی کاری کند که سازمان شما همواره از به اشتراک گذاشتن این محصولات لذت ببرند و به کارشان ادامه بدهند و هوس نکنند سراغ شرکتها یا فعالیتهای دیگر بروند.
      ۴- پلن درآمدی
      این مورد تقریبا واضح است چون پلن به شما پول می دهد. پس باید دقت کنید که پلن شرکت جوری باشد که واقعا شایسته سالاری در آن رعایت شده باشد و اینکه آیا واقعا به نوع فعالیت شما پورسانت مناسبی می دهد…
      ۵- عضوگیری
      درسته که شما در سوال تون هم از من خواستید که در مورد عوامل بدیهی مثل عضوگیری صحبت نکنم اما من عمدا این رو آوردم تا دوباره در موردش تاکید کنم.
      چون متاسفانه عضوگیری در نتورک ایران مغفول مانده است! (برعکس کل هیاهویی که در موردش می شود!) نتورکرهای ایرانی (حتی لیدرها) عموما عضوگیرهای خوبی نیستند! یکی از دلایل اصلیش هم اینه که اکثر لیدرها و نتورکرهای ایرانی، یا نتورک رو با فعالیت در سیستمهای پیرامیدی شناختند و یا اینکه توسط یک نتورکر پیرامیدکار آموزش دیدند. در هر صورت، دیدگاهشون در مورد عضوگیری، بیشتر ناشی از پلن های باینری و عضوگیری کم هست.
      و حتی به همین دلیل به مدیران شرکتها هم فشار آوردند تا پلن هایی رو بالا بیارن که خیلی نیاز به عضوگیری نداشته باشه.
      اما این فرهنگ غلط، دیر یا زود از بین میره…
      ۶- آموزش
      بیشتر چیزهایی که در بالا بهشون اشاره کردیم، از طریق آموزش میشه به افراد یاد داد. حتی همین کاری که الان من دارم انجام میدم، آموزش ه. پس آموزش یکی از ابزارهای اصلی برای موفقیت نتورکرها است. ما برای شناساندن محصولات جدیدمان ناچار باید آموزش بدیم. باید اصول کسب و کار رو به همکارانمون آموزش بدیم. حتی بخشی از نگرش ها رو با آموزش دادن باید انتقال بدیم. آموزش بخش جدانشدنی کار ماست.
      درسته که کمی مفصل شد اما امیدوارم به کارتان بیاد
      کامیاب باشید

  3. m6267 گفت:

    سلام در قوانین بازاریابی شبکه ای در سایت easnaf و کمیته نظارت نوشته شرکت هایی هم که پروانه کسب بازاریابی شبکه ای دارند اجازه پرداخت پورسانت تا ۳ سطح را دارند و هرگونه پاداشی در قالب حجم فروش، استخر پادش و …. ممنوع هست ولی در عمل تمام شرکت ها حجم فروش یا استخر یا تفاضل و…… پرداخت می کنن چون ۳ سطح هیچ جذابیتی برای هیچ بازاریابی ایجاد نمی کند
    حالا شما می فرمایید با تحربه ۱۵ ساله به این‌نتیجه رسیدین که کسی که اجازه پرداخت ۱ سطح را فقط داره نباید بیش از ۱ سطح پرداخت کنه
    چطور به این نتیجه نرسیدین که کسی که باید ۳ سطح پرداخت کنه نباید بیش از ۳ سطح پرداخت کنه
    یعنی کل مساله شما برای همین ۲ سطح هست؟؟؟؟؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز
      من متاسفانه سوال شما رو درست متوجه نشدم اما به هر حال نظرم رو میگم:
      اگر به کامنت های بالا مراجعه کنید متوجه میشید که من نظری در این مورد ندادم که چرا شرکتهای نتورکی، دارند بیش از ۷ سطح پورسانت میدن یا چرا پورسانت استخری میدن. این به اصناف و کمیته نظارت مربوطه نه به فرد دیگه ای. اونها باید در این مورد تصمیم بگیرند. اما شرکتهایی که دارند این کار رو می کنند حداقل یک حسن دارند، و اون اینه که مجوز دارند. یعنی مثلا من نتورکر حداقل خیالم از این جهت راحته که از لحاظ قانونی کمتر دچار مشکل میشم.
      اما اون شرکتهایی که بی محابا اقدام به پرداخت پورسانت چندسطحی می کنن و مجوز هم نمی گیرند در واقع دارند با عمر نتورکرها بازی می کنند؛ همین.

      1. m6267 گفت:

        سلام سوالی نپرسیدم فقط گفام همون اندازه که پرداخت بیش از یک سطح برای کسی که مجوز فروش کالا و خدمات داده خلاف هست . پرداخت بیش از ۳ سطح برای کسی که مجوز بازاریابی شبکه ای داره خلاف هست.
        .
        .
        در نتیجه یا نباید خیالتون راحت باشه یا باید برای هر دو مورد خیالتون راحت باشه

        1. مدیر سایت گفت:

          سلام m6267 عزیز
          حق با شماست. یعنی شرکتی که مجوز تک سطحی داره باید بر طبق مجوزش، یک سطح بپردازه و شرکتی هم مجوز بازاریابی شبکه ای داره بر طبق مجوزش باید بیش از «۷ سطح» پورسانت نده و به قول شما پورسانت های استخری و سایر روش های منع شده رو انجام نده. هرچند که خیلی از شرکتها (به هر دلیلی) این نکات رو رعایت نمی کنن و عملا مجری قانون، برای لغو فعالیت این شرکتها دستش همیشه بازه! یعنی هر لحظه که اراده کنه میتونه بیاد و جلوی فعالیت یک شرکت رو به دلیل این «به اصطلاح» تخلف ها بگیره.
          امیدوارم هر چه زودتر، کمیته نظارت، قوانینش رو اصلاح کنه تا هنگام انجام این فعالیت ها، کمتر به ما حس قانون شکنی بده!

  4. محمد گفت:

    سلام
    واقعا مقاله عاااالی بود من جند وقته روی شرکت های بازاریابی تحقیق می کنم و این پلن دوم بادران خیلی رو مخم بود درسته یا ن چون چند سطحی هست ولی اصن شبیه بازاریابی شبکه ای نیست فعالیتشون پس تا مجوز نگرفته نریم داخلش
    نظرتون در مورد اشباع چی هست؟شرکت های بزرگ مثل بادران و بیز که با سرعت بالایی دارند رشد میکنند ممکنه به اشباع برسند؟

    1. m6267 گفت:

      بهتره کتاب پیگیری تام شرایتر را بخونین
      شرکتamway نزدیک به ۷۰‌سال داره فعالیت میکنه هنوز اشباع نشده

      کشور چین تایپه با ۲۶ میلیون‌نفر جمعیت ۳۶۰ شرکت نتورک‌فعال داخلی داره + شرکت هتی خارجی و هنوز اشباع …….

      به نظرم مطالعات مدیران‌سایت برای اطلاع رسانی کمی پایین هست

      1. مدیر سایت گفت:

        سلام m6267 عزیز
        حداقل در مورد مسئله اشباع، به نظر بنده نیازی به مطالعه کردن وجود نداره. چون به قول شما میشه به تجربه شرکتهای قدیمی تر مراجعه کرد. اما توجه شما رو به این دو نکته جلب می کنم:
        ۱- من تا اونجایی که امکان داشت در او مقالات مربوط به اشباع، سعی کردم به حالات و انواع مختلفی از این پدیده بپردازم تا صرفا با همون مفهوم عامیانه ی اشباع که از دوره گلدکوئست در ذهن همه مانده بود اشتباه گرفته نشه.
        ۲- در همون مقالات هم ذکر شده که اشباع، حتی اگر بصورت منطقه ای یا موقتی، برای یک شرکت نتورکی (یا تیمی که سالم کار می کند) اتفاق بیفتد باز هم مشکلی برایشان ایجاد نمی کند چون به هرحال برای فروش محصولات و گرفتن پورسانت، نیازی به رشد شبکه شان ندارند. و در همانجا هم اشاره شد که این تیم های پیرامید کار (چه در نتورک های سالم و چه در شرکت های پیرامیدی) هستند که باید از اشباع بترسند. چون پورسانت شان دقیقا و بیشتر به رشد شبکه وابسته است تا فروش اعضا.
        بعبارت دقیقتر من خواستم برای یک بار خیال نتورکرها را در مورد اشباع راحت کنم که بگویم که اگر نتورک کار می کنید پس نباید نگران اشباع باشید. اما اگر نگران اشباع هستید یا حس می کنید که در بعضی از شهرها ورودی گرفتن برای تیم تان سخت شده و پورسانت تان دارد کم می شود، پس بد نیست که تجدیدنظری در روش های کاری تان انجام دهید؛ چون به احتمال زیاد دارید در یک شرکت نتورکی، به شکل پیرامیدی فعالیت می کنید!

    2. رضا گفت:

      سلام، این مسئله ک شرکت مجوز بازاریابی ارجاعی داشته باشه و بازاریابی شبکه ای نداشته باشه چ عواقب قانونی و. کیفری ای برای. افراد عادی ک عضو میشن و فعالیت میکنن داره؟ ب طور مثال من عضو شدم و کد معرف من رو بالا سری هام دارن و میتونن عضو جدید رو بدون اطلاع من،ب عنوان زیر شاخه من قرار بدن، و این مجموعه شاید بدون اطلاع من تا چند شاخه پایین بره درحالیکه من نمیخوام دیگه فعالیت کنم ک برام مشکل ساز نشه، چاره من چیه؟

      1. مدیر سایت گفت:

        سلام آقا رضای عزیز
        ۱- در مورد لغو عضویت، تا اونجایی که من میدونم هیچ شرکتی مانعی برای لغو زدن، ایجاد نکرده. بعبارت دیگه هر وقت که تشخیص دادید که نمیخواهید در اون شرکت، فعالیت کنید بهتره که لغو عضویت بزنید تا به قول خودتون کسی از کد معرف شما سوء استفاده نکنه.
        ۲- و اما در مورد موضوع اول تون…اولا اینکه ما در ایران چیزی به نام مجوز بازاریابی ارجاعی نداریم. یعنی هر شرکتی چه نتورکی و چه غیرنتورکی میتونه بدون مجوز از جایی، بازاریابی های ارجاعی یا مشارکتی یا غیره رو انجام بده.
        این فقط بازاریابی شبکه ای هست که فقط برای انجامش باید مجوزش رو دریافت کنیم. اما در ایران چند وقتیه که یک سری شرکت های نتورکی، بجای اینکه مجوز نتورک بگیرند، اسم خودشون رو عوض کردند و با این بهانه میگن ما نیازی به مجوز نتورک نداریم. مثلا اسمی که این روزها انتخاب کردند بازاریابی ارجاعیه… احتمالا اگه گند این اسم دربیاد چند روز دیگه از یه اسم دیگه استفاده می کنن.
        این شرکتها باید مجوز بازاریابی شبکه ای بگیرند تا مشکلی برای خودشون و بازاریاب هاشون پیش نیاد.
        البته بعید میدونم در حال حاضر، دولت، مشکل خاصی برای بازاریاب های این شرکتها پیش بیاره. بلکه اصلی ترین مشکلی که برای اعضا پیش میاد اینه که وقتی شرکتشون رو تعطیل میکنن باید شاهد هدر رفتن سالها تلاششون باشند…همین! که البته به نظر من همین یک مشکل کافیه…مثل اینه که شما واسه آباد کردن یه باغ، ۱۰ سال زحمت بکشی بعدش دولت بیاد باغ رو از شما بگیره فقط به این دلیل که شما مجوز راه اندازی باغ رو در اون محل نداشتید!… خیلی درد داره نه؟!

دیدگاهتان را بنویسید